Opettajan rooli varhaisnuorten terveyden edistämisessä - kirjallisuuskatsaus
Keinonen, Jenna (2016)
Keinonen, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031887
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa opettajan roolia varhaisnuorten terveyden edistämisessä kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaisnuorten terveyden edistämisestä. Lasten ylipaino, nukkumisvaikeudet, mielenterveys ja muut terveysongelmat ovat lisääntyneet. Terveysongelmiin voidaan vaikuttaa monella tavalla ja yksi niistä on koulu. Opettajilla ja heidän toiminnallaan on positiivisia vaikutuksia varhaisnuorten terveysongelmiin ja tässä työssä kerrotaan, miten.
Opinnäytetyössä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuusaineisto hankittiin tietokannoista, joita olivat Medic, Arto, Laurus, Elektra ja Melinda. Aineisto koostui ammattilehtien artikkeleista, Pro gradu - tutkielmista ja tieteellisistä tutkimuksista, joita oli yhteensä yhdeksän. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan opettajan huolenpito, välittäminen, velvollisuus ja oppilaan tunteminen vai-kuttavat siihen, miten hyvin opettaja voi vaikuttaa varhaisnuoren terveyteen. Joissakin kouluissa järjestetään aktivoivaa välituntitoimintaa, hankitaan välituntiliikuntavälineitä ja kannustetaan arkiliikuntaan ja oppilaiden ravitsemukseen opettajat vaikuttivat annoskoosta ja pöytätavoista huolehtimalla. Koulukiusaamista yritetään joissakin kouluissa ehkäistä KiVa koulu- toimintamallia apuna käyttäen. Opettajat pyrkivät puuttumaan heti kiusaamiseen, ottavat yhteyttä kotiin ja keskustelevat oppilaiden kanssa. Varhaisnuorten mielenterveyteen opettajat voivat vaikuttaa esimerkiksi tukiopetusta järjestämällä sitä tarvitseville ja oppilaiden kanssa keskustelemalla usein. Opettajat havainnoivat oppilaiden käytöksen, sosiaalisten suhteiden ja koulutyön muutoksia ja niiden perusteella ottavat yhteyttä kotiin ja tarvittaessa tekevät lastensuojeluilmoituksen. Oppilaiden virkeyteen koulut voivat vaikuttaa siirtämällä koulunalkamisaikaa myöhemmäksi ja painottamalla unen tärkeyttä.
Tuloksia voidaan hyödyntää kouluissa, jotka haluavat kehittää terveyden edistämistä. Opinnäytetyö tiivistää sen, miten tärkeä rooli opettajalla on terveyskasvattajana. Opettajan työ on muutakin kuin opetusta. Koulut voivat ottaa tuloksista vinkkejä ja ottaa käyttöön keinoja, joita kouluissa ei vielä ole. Jatkotutkimuksina voisi olla lähempi tarkastelu teemoihin, esimerkiksi yksityiskohtaisempi tutkimus koulukiusaamisesta ja sen puuttumiskeinoista
Opinnäytetyössä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuusaineisto hankittiin tietokannoista, joita olivat Medic, Arto, Laurus, Elektra ja Melinda. Aineisto koostui ammattilehtien artikkeleista, Pro gradu - tutkielmista ja tieteellisistä tutkimuksista, joita oli yhteensä yhdeksän. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan opettajan huolenpito, välittäminen, velvollisuus ja oppilaan tunteminen vai-kuttavat siihen, miten hyvin opettaja voi vaikuttaa varhaisnuoren terveyteen. Joissakin kouluissa järjestetään aktivoivaa välituntitoimintaa, hankitaan välituntiliikuntavälineitä ja kannustetaan arkiliikuntaan ja oppilaiden ravitsemukseen opettajat vaikuttivat annoskoosta ja pöytätavoista huolehtimalla. Koulukiusaamista yritetään joissakin kouluissa ehkäistä KiVa koulu- toimintamallia apuna käyttäen. Opettajat pyrkivät puuttumaan heti kiusaamiseen, ottavat yhteyttä kotiin ja keskustelevat oppilaiden kanssa. Varhaisnuorten mielenterveyteen opettajat voivat vaikuttaa esimerkiksi tukiopetusta järjestämällä sitä tarvitseville ja oppilaiden kanssa keskustelemalla usein. Opettajat havainnoivat oppilaiden käytöksen, sosiaalisten suhteiden ja koulutyön muutoksia ja niiden perusteella ottavat yhteyttä kotiin ja tarvittaessa tekevät lastensuojeluilmoituksen. Oppilaiden virkeyteen koulut voivat vaikuttaa siirtämällä koulunalkamisaikaa myöhemmäksi ja painottamalla unen tärkeyttä.
Tuloksia voidaan hyödyntää kouluissa, jotka haluavat kehittää terveyden edistämistä. Opinnäytetyö tiivistää sen, miten tärkeä rooli opettajalla on terveyskasvattajana. Opettajan työ on muutakin kuin opetusta. Koulut voivat ottaa tuloksista vinkkejä ja ottaa käyttöön keinoja, joita kouluissa ei vielä ole. Jatkotutkimuksina voisi olla lähempi tarkastelu teemoihin, esimerkiksi yksityiskohtaisempi tutkimus koulukiusaamisesta ja sen puuttumiskeinoista