IIVALA DESIGN - BRAND IDENTITY
Tikkanen, Tiina (2016)
Tikkanen, Tiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114156
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli brändi-identiteetin luominen opiskelijan perustamalle omalle toiminimelle. Yritysilmeen lähtökohtana olivat jo eri tarkoituksia varten luodut visuaaliset materiaalit ja ideat yritystä varten. Näitä hyödyntäen kehitettiin uudet materiaalit ja ehyt visuaalinen ilme, jotka toimivat sekä henkilöbrändin luonnissa että yrityksen visuaalisena ilmeenä.
Tutkimusaiheena toimi visuaalisen ilmeen sanoman tutkiminen sekä heränneiden mielikuvien sopiminen luotuun ilmeeseen. Tutkimus toteutettiin näyttelyllä Joensuulaisessa kultasepänalan liikkeessä Timanttiset Kulta-Center Jokela Oy:ssä ja näyttelyn yhteydessä järjestetyllä kyselylomakkeella suomeksi, englanniksi ja venäjäksi. Tutkimustulosten pohjalta ilmettä on mahdollista analysoida sekä asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta ja kehittää eteenpäin tulosten pohjalta.
Palautteen ja analyysien pohjalta yritysilmettä kehitettiin lisää ja luotiin lopullinen materiaali ja ohjesäännöstö käytettäville materiaaleille opastamaan yhtenäisen yritysilmeen luonnissa sekä ylläpitämisessä.
Tutkimusaiheena toimi visuaalisen ilmeen sanoman tutkiminen sekä heränneiden mielikuvien sopiminen luotuun ilmeeseen. Tutkimus toteutettiin näyttelyllä Joensuulaisessa kultasepänalan liikkeessä Timanttiset Kulta-Center Jokela Oy:ssä ja näyttelyn yhteydessä järjestetyllä kyselylomakkeella suomeksi, englanniksi ja venäjäksi. Tutkimustulosten pohjalta ilmettä on mahdollista analysoida sekä asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta ja kehittää eteenpäin tulosten pohjalta.
Palautteen ja analyysien pohjalta yritysilmettä kehitettiin lisää ja luotiin lopullinen materiaali ja ohjesäännöstö käytettäville materiaaleille opastamaan yhtenäisen yritysilmeen luonnissa sekä ylläpitämisessä.