Öljysumun ilmaisimet laivakäytössä
Stenman, Panu (2016)
Stenman, Panu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124185
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin öljysumunvaroittimia, sen ympärille koottua tekniikkaa laivakäytössä ja syitä, jotka ovat johtaneet laitteen kehittämiseen. Tämän lisäksi käytiin läpi öljysumun syntymistä ja sen mahdollisesti aiheuttamaa räjähdystä. Tästä syntyvä vaara on ilmeinen konehuoneessa ja sattuessaan räjähdys voi aiheuttaa suuria taloudellisia menetyksiä, tulipalon ja pahimmassa tapauksessa ihmishenkien menetyksiä.
Tavoitteena oli muodostaa mahdollisimman kattava järjestelmällinen suomenkielinen opas, koska aiheeseen liittyvää materiaalia on rajallisesti ja öljysumuun ilmiönä liittyvät asiat ja tekniset laitteet eivät aina esiinny samassa asiayhteydessä. Oppaasta on asiasta tietämättömällä mahdollista muodostaa hyvä kokonaiskuva asian vaarallisuudesta ja erinäisistä tekniikoista, joilla pyritään tarkkailemaan koneessa tapahtuvia muutoksia.
Lähdemateriaalia työhön kerättiin tekniikan alan kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista, järjestelmiä toimittavien yritysten esitteistä ja käyttöoppaista sekä SOLAS-sopimuksesta. Lähes kaikki käytetystä lähdemateriaalista oli englanninkielistä, joten käännöstyö oli suuressa osassa tämän oppaan tekemisessä.
Tutkimusta tehdessä selvisi, että käytettävät tekniikat öljysumun havaitsemiseksi ja laakerivaurioiden ennaltaehkäisemiseksi kehittyvät kokoajan. Ongelmina uuden tekniikan käyttöönottoon muodostaa alusten pitkä käyttöikä sekä merenkulun vaatimat määräykset ja luokitukset uuden tekniikan osalta.
Tavoitteena oli muodostaa mahdollisimman kattava järjestelmällinen suomenkielinen opas, koska aiheeseen liittyvää materiaalia on rajallisesti ja öljysumuun ilmiönä liittyvät asiat ja tekniset laitteet eivät aina esiinny samassa asiayhteydessä. Oppaasta on asiasta tietämättömällä mahdollista muodostaa hyvä kokonaiskuva asian vaarallisuudesta ja erinäisistä tekniikoista, joilla pyritään tarkkailemaan koneessa tapahtuvia muutoksia.
Lähdemateriaalia työhön kerättiin tekniikan alan kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista, järjestelmiä toimittavien yritysten esitteistä ja käyttöoppaista sekä SOLAS-sopimuksesta. Lähes kaikki käytetystä lähdemateriaalista oli englanninkielistä, joten käännöstyö oli suuressa osassa tämän oppaan tekemisessä.
Tutkimusta tehdessä selvisi, että käytettävät tekniikat öljysumun havaitsemiseksi ja laakerivaurioiden ennaltaehkäisemiseksi kehittyvät kokoajan. Ongelmina uuden tekniikan käyttöönottoon muodostaa alusten pitkä käyttöikä sekä merenkulun vaatimat määräykset ja luokitukset uuden tekniikan osalta.