HENKILÖSTÖN SUORITUSKYVYN MITTAAMISEN MENETELMÄT JA VAIKUTUKSET PUOLUSTUSVOIMIEN PALVELUKESKUKSESSA
Moilanen, Atro (2016)
Moilanen, Atro
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124187
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin henkilöstön suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä Puolustusvoimien palvelukeskuksessa. Tavoitteena oli tutkia palvelukeskuksen suorituskykymittaamisen tilaa sekä talous- ja matkapalvelusektorien työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä mittaamisesta, viestinnästä ja organisaation toimintakyvystä kyselyn avulla. Kysely toteutettiin internetkyselynä. Kyselyssä esitettiin väittämiä ja avoimia, toiminnan kehittämiseen liittyviä kysymyksiä, joista saatuja vastauksia voidaan mahdollisesta hyödyntää palvelukeskuksen toiminnan kehittämisessä.
Työssä käsiteltiin yhteisöviestintää, organisaation suorituskyvyn mittaamista ja menetelmiä. Puolustusvoimien palvelukeskuksen toiminnan esittelyn lisäksi tarkasteltiin valtionhallinnon taloushallinnon muutostekijöitä ja sen vaikutuksia Puolustusvoimiin.
Tutkimuksen perusteella työntekijät olivat tyytyväisiä työnsä arvostukseen organisaatiossa. Mittaaminen koettiin merkittäväksi työn tekemiseen vaikuttavaksi tekijäksi ja mittariston kehittämisessä haluttaisiin olla mukana. Työyhteisö koettiin työn tekemistä ja sen tehokkuutta edistävänä tekijänä. Kehittämiskohteina tuotiin vastauksissa esille vuorovaikutuksen lisäämisen ja palautteen saamisen alemmalta johdolta ja esimiehiltä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää palvelukeskuksen toiminnan kehittämisessä.
Työssä käsiteltiin yhteisöviestintää, organisaation suorituskyvyn mittaamista ja menetelmiä. Puolustusvoimien palvelukeskuksen toiminnan esittelyn lisäksi tarkasteltiin valtionhallinnon taloushallinnon muutostekijöitä ja sen vaikutuksia Puolustusvoimiin.
Tutkimuksen perusteella työntekijät olivat tyytyväisiä työnsä arvostukseen organisaatiossa. Mittaaminen koettiin merkittäväksi työn tekemiseen vaikuttavaksi tekijäksi ja mittariston kehittämisessä haluttaisiin olla mukana. Työyhteisö koettiin työn tekemistä ja sen tehokkuutta edistävänä tekijänä. Kehittämiskohteina tuotiin vastauksissa esille vuorovaikutuksen lisäämisen ja palautteen saamisen alemmalta johdolta ja esimiehiltä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää palvelukeskuksen toiminnan kehittämisessä.