Älylaiva : Digitalisaatio laivatekniikassa ja merenkulkualalla
Lindholm, Marko (2016)
Lindholm, Marko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134265
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään laivatekniikan ja merenkulkualan digitalisaatiota merenkulun ammattilaisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on arvioida digitalisaation vaikutuksia laivatekniikkaan, merenkulkualaan ja merenkulun ammattilaisiin.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen ja opinnäytetyö on tyypiltään soveltava kokoomatutkimus. Opinnäytetyön pääasiallisina lähteinä on käytetty luokituslaitosten julkaisemaa aiheeseen liittyvää materiaalia sekä asiantuntijoiden esitelmiä ja haastatteluja.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käsitellään yleisellä tasolla esineiden internetin ja massadatan käsitteitä, tietotekniikan ja tietoliikenteen kehitystä kuvaavia lainalaisuuksia, yleisiä tiedonkäsittelymetodeja, tiedon keruuta alusten järjestelmistä sekä alusten tiedonsiirtojärjestelmiä. Tietoturvaa on käsitelty omana lukunaan sen merkittävyyden korostamiseksi merenkulkualan digitalisaation yhteydessä.
Opinnäytetyössä on käsitelty laivatekniikan ja merenkulun digitalisaation käyttöönottoon liittyviä ongelmia ja haasteita, joita ovat tiedonsiirron rajoitteet meriympäristössä, järjestelmien integrointihaasteet, massadataan liittyvät haasteet, standardien puute ja hajanaisuus, lainsäädännölliset ja kaupalliset haasteet sekä henkilöstöhaasteet.
Opinnäytetyössä on käsitelty digitalisaation vaikutuksia laivatekniikan ja merenkulun eri osa-alueisiin, joita ovat alusten käyttö ja huolto, energiatehokkuus ja ympäristövaikutukset, turvallisuus, kaupallinen toiminta ja viranomaistoiminta sekä laivanrakennus. Autonomisia aluksia on käsitelty pitkän aikavälin kehittämistavoitteena. Lopuksi on käsitelty digitalisaation mahdollisia vaikutuksia merenkulkualan henkilöstöön.
Opinnäytetyössä todettiin digitalisaation aiheuttavan laajoja ja nopeita muutoksia laivatekniikkaan, merenkulkualaan ja merenkulun ammattilaisiin. Ilmiön laajuuden, sen muutosnopeuden ja tulevaisuuteen sijoittuvien vaikutusten vuoksi siihen liittyvän kehityksen ennustaminen on haastavaa. Tuloksia voidaan pitää ainoastaan suuntaa antavina.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen ja opinnäytetyö on tyypiltään soveltava kokoomatutkimus. Opinnäytetyön pääasiallisina lähteinä on käytetty luokituslaitosten julkaisemaa aiheeseen liittyvää materiaalia sekä asiantuntijoiden esitelmiä ja haastatteluja.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käsitellään yleisellä tasolla esineiden internetin ja massadatan käsitteitä, tietotekniikan ja tietoliikenteen kehitystä kuvaavia lainalaisuuksia, yleisiä tiedonkäsittelymetodeja, tiedon keruuta alusten järjestelmistä sekä alusten tiedonsiirtojärjestelmiä. Tietoturvaa on käsitelty omana lukunaan sen merkittävyyden korostamiseksi merenkulkualan digitalisaation yhteydessä.
Opinnäytetyössä on käsitelty laivatekniikan ja merenkulun digitalisaation käyttöönottoon liittyviä ongelmia ja haasteita, joita ovat tiedonsiirron rajoitteet meriympäristössä, järjestelmien integrointihaasteet, massadataan liittyvät haasteet, standardien puute ja hajanaisuus, lainsäädännölliset ja kaupalliset haasteet sekä henkilöstöhaasteet.
Opinnäytetyössä on käsitelty digitalisaation vaikutuksia laivatekniikan ja merenkulun eri osa-alueisiin, joita ovat alusten käyttö ja huolto, energiatehokkuus ja ympäristövaikutukset, turvallisuus, kaupallinen toiminta ja viranomaistoiminta sekä laivanrakennus. Autonomisia aluksia on käsitelty pitkän aikavälin kehittämistavoitteena. Lopuksi on käsitelty digitalisaation mahdollisia vaikutuksia merenkulkualan henkilöstöön.
Opinnäytetyössä todettiin digitalisaation aiheuttavan laajoja ja nopeita muutoksia laivatekniikkaan, merenkulkualaan ja merenkulun ammattilaisiin. Ilmiön laajuuden, sen muutosnopeuden ja tulevaisuuteen sijoittuvien vaikutusten vuoksi siihen liittyvän kehityksen ennustaminen on haastavaa. Tuloksia voidaan pitää ainoastaan suuntaa antavina.