Vallitsevien sääolosuhteiden tallennus reittiliikenteessä
Vainio, Juha (2016)
Vainio, Juha
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144391
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli kehittää automaattinen säätiloja rekisteröivä laite yksinkertaistamaan m/s Gabriellan matkaraportin täyttöä. Kerättävät tiedot koskevat ennen kaikkea matkalla vallinneita keskimääräisiä tuulen suunta- ja nopeustietoja. Myös aallokkotietoa oli tarkoitus havainnoida. Se ei yksiselitteisesti ole ainoastaan aallokon korkeustieto, vaan koostuu muistakin optimaaliseen ajonopeuteen vaikuttavista tekijöistä. Saatuja säätietoja käytetään osaltaan mm. ajotekniikan ja polttoainetalouden keskinäisten vaikutus suhteiden arvioimiseen. Tuulen suuntaa ja nopeutta koskevat muuttujat määritettiin primääritavoitteiksi ja aallokkoa koskeva sekundääritavoitteeksi sen huomattavan kompleksisuutensa vuoksi.
Työn laitealustaksi valittiin Arduino-mikrokontrolleri sen edullisuuden, helpon saatavuuden ja runsaan oheismoduulitarjonnan ansiosta. Lisäksi esimerkkiohjelmistoja ja ohjelmakirjastoja tarvittaville lisämoduuleille oli saatavilla niin runsaasti, että usko työn tavoitteiden täyttämiseen oli riittävä.
Työ on tyypiltään kokeellinen tutkimus, jossa rakennettu laite kerää säätietoa itsenäisesti laivan järjestelmän rinnalla ja jatko kehittää automaattisesti analyysin kerätystä tiedosta. Kerättävää tietoa voidaan vertailla laivan järjestelmän antamaan tietoon, mutta analyysin tuloksia voidaan verrata vain teoreettisiin ja koejärjestelyin aikaansaatuihin tietoihin.
Työn primääritavoitteet saavutettiin ja sekundäärisestä saatiin rohkaisevia tuloksia kehitystyön jatkamiseksi.
Työn laitealustaksi valittiin Arduino-mikrokontrolleri sen edullisuuden, helpon saatavuuden ja runsaan oheismoduulitarjonnan ansiosta. Lisäksi esimerkkiohjelmistoja ja ohjelmakirjastoja tarvittaville lisämoduuleille oli saatavilla niin runsaasti, että usko työn tavoitteiden täyttämiseen oli riittävä.
Työ on tyypiltään kokeellinen tutkimus, jossa rakennettu laite kerää säätietoa itsenäisesti laivan järjestelmän rinnalla ja jatko kehittää automaattisesti analyysin kerätystä tiedosta. Kerättävää tietoa voidaan vertailla laivan järjestelmän antamaan tietoon, mutta analyysin tuloksia voidaan verrata vain teoreettisiin ja koejärjestelyin aikaansaatuihin tietoihin.
Työn primääritavoitteet saavutettiin ja sekundäärisestä saatiin rohkaisevia tuloksia kehitystyön jatkamiseksi.