Kulttuuriperintökasvatuksen edistäminen monikulttuurisessa päiväkodissa
Linnala, Marja (2016)
Linnala, Marja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154445
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa vihkonen, jota varhaiskasvattajat voivat käyttää kulttuuriperinteiden edistämisessä päiväkodissa. Produktin tavoitteena on välittää suomalaista kulttuuriperinnettä sekä huomioida tilaajapäiväkodin eri kulttuuritaustaisten asiakasperheiden merkitykselliset vuosittaiset juhlapäivät. Produkti on tarkoitettu varhaiskasvattajan työvälineeksi toiminnan suunnittelussa sekä lapsiryhmän varhaiskasvatussuunnitelman laadinnassa. Lisäksi produktiossa on tiivistettyä tietoa kerrottavaksi lapsille sekä asiasta kiinnostuneille vanhemmille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan aihetta varhaiskasvatuksen ja siihen liittyvien asiakirjojen pohjalta, kulttuuriperintökasvatuksen sekä lapsen identiteetin ja sen tukemisen näkökulmasta. Teoriaosuudessa on myös päivitettyä tietoa uskonnolliskatsomuksellisesta orientaatiosta, joka nähdään tänä päivänä kiinteänä osana kasvatuspsykologiaa ja pedagogiikkaa sekä osana kulttuurikasvatusta. Orientaation tavoitteena on tukea lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehittymistä.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen toiminnallinen opinnäytetyö. Aineistoa on kerätty pääosin tietokirjallisuudesta sekä osaksi teemahaastattelun avulla. Haastateltaviksi valikoitiin kolme eri kulttuuritaustaa edustavaa asiakasperheen huoltajaa. Heille esitettyjen kysymysten perusteella kerättiin tietoa haastateltavien merkityksellisistä juhlapäivistä, niihin liittyvistä perinteistä sekä toiveita oman kulttuurin huomioimisesta monikulttuurisessa päiväkodissa. Vastaukset on kerätty kysymyskohtaisesti ja niistä saatua tietoa on hyödynnetty produktin teossa.
Opinnäytetyön prosessista on dokumentoitu päiväkirjaa, johon on kirjattu koko työn valmistumisen ajalta aiheeseen liittyviä tietoa, lähdevinkkejä, ajatuksia, ohjaavan opettajan vinkkejä sekä teemahaastatteluun liittyviä aikataulusovituksia. Produktina on tuotettu 34-sivuinen Kulttuuriperinnettä ympäri vuoden -vihkonen, jota tilaajapäiväkoti saa jatkossa kehittää muuttuviin tarpeisiinsa sopivaksi sekä lisätä siihen haluamaansa materiaalia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan aihetta varhaiskasvatuksen ja siihen liittyvien asiakirjojen pohjalta, kulttuuriperintökasvatuksen sekä lapsen identiteetin ja sen tukemisen näkökulmasta. Teoriaosuudessa on myös päivitettyä tietoa uskonnolliskatsomuksellisesta orientaatiosta, joka nähdään tänä päivänä kiinteänä osana kasvatuspsykologiaa ja pedagogiikkaa sekä osana kulttuurikasvatusta. Orientaation tavoitteena on tukea lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehittymistä.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen toiminnallinen opinnäytetyö. Aineistoa on kerätty pääosin tietokirjallisuudesta sekä osaksi teemahaastattelun avulla. Haastateltaviksi valikoitiin kolme eri kulttuuritaustaa edustavaa asiakasperheen huoltajaa. Heille esitettyjen kysymysten perusteella kerättiin tietoa haastateltavien merkityksellisistä juhlapäivistä, niihin liittyvistä perinteistä sekä toiveita oman kulttuurin huomioimisesta monikulttuurisessa päiväkodissa. Vastaukset on kerätty kysymyskohtaisesti ja niistä saatua tietoa on hyödynnetty produktin teossa.
Opinnäytetyön prosessista on dokumentoitu päiväkirjaa, johon on kirjattu koko työn valmistumisen ajalta aiheeseen liittyviä tietoa, lähdevinkkejä, ajatuksia, ohjaavan opettajan vinkkejä sekä teemahaastatteluun liittyviä aikataulusovituksia. Produktina on tuotettu 34-sivuinen Kulttuuriperinnettä ympäri vuoden -vihkonen, jota tilaajapäiväkoti saa jatkossa kehittää muuttuviin tarpeisiinsa sopivaksi sekä lisätä siihen haluamaansa materiaalia.