Kuvaussihteerin ja raakaleikkaajan työ lyhytelokuvassa
Lyytikäinen, Rami (2016)
Lyytikäinen, Rami
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204685
Tiivistelmä
Käytännössä kuka tahansa voi toimia useammassa eri roolissa lyhytelokuvan tuotannossa, mutta jotkut roolit tukevat toisiaan muita tehokkaammin. Opinnäytetyön tavoite oli käydä läpi kuvaussihteerin sekä raakaleikkaajan roolia lyhytelokuvatuotannossa. Tarkoituksena oli selvittää molempien työtehtävien eri työvaiheita, mihin kohtaan tuotantoa ne sijoittuvat ja kuinka hyvin nämä roolit sopivat yhteen.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli produktiivinen työ, johon oli liitettynä molemmat läpikäytävät työtehtävät. Tutkimustapauksena toimi lyhytelokuva EGO. Tutkimusaineistona opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuutta, verkkosivuja sekä muistiinpanoja.
Projekti jakautui kolmeen eri osaan: ennakkosuunnitteluun, kuvauksiin sekä jälkituotantoon. Kuvaussihteerin ja raakaleikkaajan työtehtävät painottuvat eniten kuvauksiin sekä jälkituotantoon. Kuvaussihteerin tehtävät olivat todella tärkeitä kuvauksien aikana, jonka lisäksi kuvauksissa tehdyistä muistiinpanoista oli suuri apu tiedostojen lajittelemisessa, nimeämisessä ja itse raakaleikkauksessa.
Tuotannon aikana ilmeni, että raakaleikkaajan olisi pitänyt saada enemmän informaatiota kuvakäsikirjoituksesta. Käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen välinen ero on todella suuri, jonka välissä tarina ja kerronta voivat muuttua yllättävänkin paljon. Kuvaussihteerin työtehtävät muuttuivat tärkeämmiksi, mitä pidemmälle kuvauksissa edettiin. Muu työryhmä antoi tarvittavia tietoja, jotta niitä pystyttiin dokumentoimaan.
Työn tuloksena saatiin aikaiseksi lyhytelokuvan raakaleikkaus kuvaussihteerin muistiinpanojen avustuksella. Pienissä kouluprojekteissa ei välttämättä ollut ollenkaan kuvaussihteeriä tai minkäänlaista kirjanpitoa, joten tämän tuotannon aikana hyödyn pystyi todellakin tuntemaan.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli produktiivinen työ, johon oli liitettynä molemmat läpikäytävät työtehtävät. Tutkimustapauksena toimi lyhytelokuva EGO. Tutkimusaineistona opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuutta, verkkosivuja sekä muistiinpanoja.
Projekti jakautui kolmeen eri osaan: ennakkosuunnitteluun, kuvauksiin sekä jälkituotantoon. Kuvaussihteerin ja raakaleikkaajan työtehtävät painottuvat eniten kuvauksiin sekä jälkituotantoon. Kuvaussihteerin tehtävät olivat todella tärkeitä kuvauksien aikana, jonka lisäksi kuvauksissa tehdyistä muistiinpanoista oli suuri apu tiedostojen lajittelemisessa, nimeämisessä ja itse raakaleikkauksessa.
Tuotannon aikana ilmeni, että raakaleikkaajan olisi pitänyt saada enemmän informaatiota kuvakäsikirjoituksesta. Käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen välinen ero on todella suuri, jonka välissä tarina ja kerronta voivat muuttua yllättävänkin paljon. Kuvaussihteerin työtehtävät muuttuivat tärkeämmiksi, mitä pidemmälle kuvauksissa edettiin. Muu työryhmä antoi tarvittavia tietoja, jotta niitä pystyttiin dokumentoimaan.
Työn tuloksena saatiin aikaiseksi lyhytelokuvan raakaleikkaus kuvaussihteerin muistiinpanojen avustuksella. Pienissä kouluprojekteissa ei välttämättä ollut ollenkaan kuvaussihteeriä tai minkäänlaista kirjanpitoa, joten tämän tuotannon aikana hyödyn pystyi todellakin tuntemaan.