Yksityisyyden suoja ja työntekijän paikantaminen
Pesola, Janne (2016)
Pesola, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214753
Tiivistelmä
Viestintä- ja paikkatietoteknologian kehitys on luonut mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen myös perinteisillä toimialoilla. Helsingin kaupungin rakentamispalvelu, Stara on päättänyt tuotannonohjauksen keinoin vahvistaa mobiili- ja paikkatietotekniikan hyödyntämistä tuotantotoimintansa suunnittelussa, ohjauksessa, resurssienhallinnassa sekä tukitoiminnoissa. Hankkeen päätavoitteita ovat tuotannon työnohjauksen kehittäminen, nopeuttaminen ja osittainen automatisointi. Lisäksi tavoitteena on tehostaa ja tarkentaa raportointia uutta tekniikkaa hyödyntäen. Digitaalisen tuotannonohjauksen keskeinen idea on työyksikön työntekijöiden ja esimiesten mahdollisuus nähdä työmaan kokonaistilanne reaaliaikaisesti. Uusi tekniikka ei korvaa, vaan täydentää osaamiseen ja kokemukseen perustuvia toimintatapoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuotannonohjaushankkeeseen liittyviä oikeudellisia ja teknisiä kysymyksiä. Työssä selvitettiin olemassa olevien ja uudistuvien oikeudellisten säännösten keskinäistä suhdetta ja lainsäädännöllisesti tulkinnanvaraisten osa-alueiden menettelykäytäntöjä. Lisäksi työssä haettiin vastauksia tietojen hallinnan riskeihin. Teknisten laitteiden roolia ja käyttömahdollisuuksia selvitettiin oikeudellisesta näkökulmasta. Tuotannonohjauksessa työnantaja kerää käyttäjiltään, eli työntekijöiltään, henkilö- ja paikkatietoa työvaiheesta riippuen linjamaisesti tai pistemäisesti. Yksityisyyden suojan lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin liikenneturvallisuuteen sekä tietojenkäsittelyprosesseihin liittyvää lainsäädäntöä.
Uudistuva kansallinen lainsäädäntö toi muutoksia yksityisyyden suojaan tietoyhteiskuntakaaren (917/2014) tultua voimaan vuoden 2015 alusta. Se koosti ja samalla korvasi useita viestintää ja tietojen käsittelyä koskevia lakeja. Kansallisen uudistuvan oikeudellisen sääntelyn lisäksi lainsäädäntöön yksityisyyden suojasta on tulossa uudistuksia Euroopan unionin tasolla. Euroopan komission ehdotus (KOM(2012) 11 final) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi yksilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta (yleinen tietosuoja-asetus) tullee voimaan vuoden 2018 aikana. Asetus lisää tietoa keräävien organisaatioiden vastuita ja velvoitteita, sekä lisää käyttäjien oikeuksia. Perustaltaan Suomen lainsäädäntöä voidaan soveltaa tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuotannonohjaushankkeeseen liittyviä oikeudellisia ja teknisiä kysymyksiä. Työssä selvitettiin olemassa olevien ja uudistuvien oikeudellisten säännösten keskinäistä suhdetta ja lainsäädännöllisesti tulkinnanvaraisten osa-alueiden menettelykäytäntöjä. Lisäksi työssä haettiin vastauksia tietojen hallinnan riskeihin. Teknisten laitteiden roolia ja käyttömahdollisuuksia selvitettiin oikeudellisesta näkökulmasta. Tuotannonohjauksessa työnantaja kerää käyttäjiltään, eli työntekijöiltään, henkilö- ja paikkatietoa työvaiheesta riippuen linjamaisesti tai pistemäisesti. Yksityisyyden suojan lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin liikenneturvallisuuteen sekä tietojenkäsittelyprosesseihin liittyvää lainsäädäntöä.
Uudistuva kansallinen lainsäädäntö toi muutoksia yksityisyyden suojaan tietoyhteiskuntakaaren (917/2014) tultua voimaan vuoden 2015 alusta. Se koosti ja samalla korvasi useita viestintää ja tietojen käsittelyä koskevia lakeja. Kansallisen uudistuvan oikeudellisen sääntelyn lisäksi lainsäädäntöön yksityisyyden suojasta on tulossa uudistuksia Euroopan unionin tasolla. Euroopan komission ehdotus (KOM(2012) 11 final) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi yksilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta (yleinen tietosuoja-asetus) tullee voimaan vuoden 2018 aikana. Asetus lisää tietoa keräävien organisaatioiden vastuita ja velvoitteita, sekä lisää käyttäjien oikeuksia. Perustaltaan Suomen lainsäädäntöä voidaan soveltaa tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen.