Esimiesten kokemuksia rekrytointiprosessin alkuvaiheesta ja työnantajakuvasta : case: Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä
Haavistola, Mervi (2010)
Haavistola, Mervi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002232478
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida ja tuottaa tietoa kohdeorganisaation Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän rekrytointiprosessin alkuvaiheen kehittämisen tueksi. Tässä tutkimuksessa keskitytään rekrytointi-ilmoitusten analysointiin, haastatteluun, valintapäätöksestä ilmoittamiseen ja työnantajakuvaan.
Teoriaosuudessa käsitellään työnantajakuvaa ja kunnan mainetta sekä rekrytointi-ilmoituksia yrityskuvan luojana. Sen jälkeen kerrotaan rekrytointiprosessista, johon on otettu mukaan sisäinen ja ulkoinen rekrytointi,rekrytointi-ilmoittelu, henkilöstön hankintakanavat, työhaastattelu ja valintapäätöksestä ilmoittaminen.
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat olleet kuntayhtymään vuoden sisällä rekrytoidut virkasuhteiset osastonhoitajat. Tutkimusmenetelmänä on käytetty yksilöhaastattelua. Tutkimuksen empiriaosuudessa on selvitetty osastonhoitajien kokemuksia ja mielipiteitä rekrytoinnista sekä siitä, millaisen työnantajakuvan rekrytointiprosessin alkuvaihe on heille muodostanut.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että haastateltavien osastonhoitajien kokemukset rekrytoinnista olivat kokonaisuudessaan positiivisia. Työhaastattelutilanne ja valinnasta ilmoittaminen on kuntayhtymässä hoidettu hyvin. Työnantajakuvaksi muodostui asiallisen ja perinteisen organisaation kuva. Rekrytointi-ilmoituksissa ilmeni jonkin verran kehittämisen tarvetta. Hyvän työnantajakuvan luomiseksi rekrytointi-ilmoituksissa voisi olla enemmän esittelytekstiä organisaatiosta ja vetovoimatekijöistä, joita kuntayhtymällä on tarjota työntekijöilleen. Rekrytointi-ilmoittelulla on tärkeä rooli työnantajakuvan luomisessa ja vetovoimatekijänä parhaiden hakijoiden houkuttelemiseksi.
Teoriaosuudessa käsitellään työnantajakuvaa ja kunnan mainetta sekä rekrytointi-ilmoituksia yrityskuvan luojana. Sen jälkeen kerrotaan rekrytointiprosessista, johon on otettu mukaan sisäinen ja ulkoinen rekrytointi,rekrytointi-ilmoittelu, henkilöstön hankintakanavat, työhaastattelu ja valintapäätöksestä ilmoittaminen.
Tutkimuksen kohderyhmänä ovat olleet kuntayhtymään vuoden sisällä rekrytoidut virkasuhteiset osastonhoitajat. Tutkimusmenetelmänä on käytetty yksilöhaastattelua. Tutkimuksen empiriaosuudessa on selvitetty osastonhoitajien kokemuksia ja mielipiteitä rekrytoinnista sekä siitä, millaisen työnantajakuvan rekrytointiprosessin alkuvaihe on heille muodostanut.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että haastateltavien osastonhoitajien kokemukset rekrytoinnista olivat kokonaisuudessaan positiivisia. Työhaastattelutilanne ja valinnasta ilmoittaminen on kuntayhtymässä hoidettu hyvin. Työnantajakuvaksi muodostui asiallisen ja perinteisen organisaation kuva. Rekrytointi-ilmoituksissa ilmeni jonkin verran kehittämisen tarvetta. Hyvän työnantajakuvan luomiseksi rekrytointi-ilmoituksissa voisi olla enemmän esittelytekstiä organisaatiosta ja vetovoimatekijöistä, joita kuntayhtymällä on tarjota työntekijöilleen. Rekrytointi-ilmoittelulla on tärkeä rooli työnantajakuvan luomisessa ja vetovoimatekijänä parhaiden hakijoiden houkuttelemiseksi.