Mäntän Musiikkijuhlien visuaalisen ilmeen uudistaminen ja yhtenäistäminen
Uusitalo, Kaisa-Mari (2016)
Uusitalo, Kaisa-Mari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Mäntän Musiikkijuhlien visuaalisen ilmeen uudistaminen ja yhtenäistäminen. Mäntän Musiikkijuhlat on pitkän historian omaava pianofestivaali, joka järjestetään jo 18. kertaa Mänttä-Vilppulassa. Opinnäytetyöhön kuuluu tunnuksen uudistaminen ja visuaalisen ilmeen luominen typografiaa, kuva- ja värimaailmoja sekä tyylillisiä valintoja myöten. Projektiin sisältyy myös vuoden 2016 markkinoinnissa käytettävien sovellusten suunnittelu. Niihin lukeutuvat tapahtumajuliste, esite ja pääsyliput sekä ilmoituspohja ja sosiaalisen median sovellukset. Tämän produktiivisen opinnäytetyön työprosessi on kuvattu portfoliossa. Siitä käy ilmi myös taustatutkimuksessa tehdyt havainnot, asiakkaan lähtökohdat sekä työn eri vaiheet dokumentoituina ja kommentoituina. Työprosessia kuvaava portfolio kokoaa työvaiheet ja niiden aikana tapahtuneen oppimisprosessin.
Työn tavoitteena on tutkia, millä keinoilla Mäntän Musiikkijuhlien visuaalisen ilmeen saa uudistettua yhtenäiseksi ja tapahtuman brändiä kuvaavaksi. Työn suurin painopiste on tunnuksen suunnittelussa, sillä vuosittaisen tapahtuman visuaalinen ilme perustuu vahvasti toimivaan tunnukseen. Suunnittelun aikana tehty työprosessi selostetaan yksityiskohtaisesti sen lähtökohdista lopputulokseen. Aihetta käsitellään myös brändin ja tapahtumamarkkinoinnin kannalta. Prosessit kuvataan yksityiskohtaisesti, ja niiden aikana tehdyt valinnat perustellaan lähdekirjallisuuteen tukeutuen.
Työn tuloksena on Mäntän Musiikkijuhlien yhtenäinen visuaalinen ilme. Uusi tunnus ja vuoden 2016 markkinointimateriaalit kuvastavat tapahtumaa asiakkaan toivomasta näkökulmasta, eli materiaalit ovat arvokkaita, taiteellisia ja korkeakulttuuria kuvastavia. Tarkasti suunniteltu graafinen ohjeisto takaa sen, että visuaalinen ilme säilyy yhtenäisenä myös jatkossa.
Työn tavoitteena on tutkia, millä keinoilla Mäntän Musiikkijuhlien visuaalisen ilmeen saa uudistettua yhtenäiseksi ja tapahtuman brändiä kuvaavaksi. Työn suurin painopiste on tunnuksen suunnittelussa, sillä vuosittaisen tapahtuman visuaalinen ilme perustuu vahvasti toimivaan tunnukseen. Suunnittelun aikana tehty työprosessi selostetaan yksityiskohtaisesti sen lähtökohdista lopputulokseen. Aihetta käsitellään myös brändin ja tapahtumamarkkinoinnin kannalta. Prosessit kuvataan yksityiskohtaisesti, ja niiden aikana tehdyt valinnat perustellaan lähdekirjallisuuteen tukeutuen.
Työn tuloksena on Mäntän Musiikkijuhlien yhtenäinen visuaalinen ilme. Uusi tunnus ja vuoden 2016 markkinointimateriaalit kuvastavat tapahtumaa asiakkaan toivomasta näkökulmasta, eli materiaalit ovat arvokkaita, taiteellisia ja korkeakulttuuria kuvastavia. Tarkasti suunniteltu graafinen ohjeisto takaa sen, että visuaalinen ilme säilyy yhtenäisenä myös jatkossa.