Visuaalinen ilme tanssiurheilutapahtumalle
Fant, Anna-Josefiina (2016)
Fant, Anna-Josefiina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604234886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604234886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on visuaalinen ilme tanssiurheilutapahtumalle. Toimeksiantajana oli vuonna 1968 perustettu Kouvolan Terpsikerho ry, joka tarjoaa Kouvolan alueella tanssikursseja, -tapahtumia ja -esiintymisiä. Terpsikerho järjestää 3.9.2016 tanssiurheilun GP-kilpailut Kouvolassa, ja seura pyysi Kymenlaakson ammattikorkeakoululta opiskelijoita suunnittelemaan tapahtumalle markkinoinnin ja somistuksen. Projektiin tuli mukaan lisäksi kaksi muotoilun opiskelijaa, jotka suunnittelivat tapahtumapaikan sisustuksen ja valaistuksen sekä antoivat palautetta tapahtuman visuaaliseen ilmeeseen.
Tavoitteena oli tehdä asiakkaan kilpailulle visuaalinen ilme, joka herättää mielenkiinnon tapahtumaa kohtaan ja houkuttelee sille mahdollisimman paljon kävijöitä. Pyrkimys oli siksi luoda ilme, joka on visuaalisesti houkutteleva, erottuu muista vastaavan lajin tapahtumien ilmeistä ja antaa halutun mielikuvan tapahtumasta. Tähän tavoitteeseen pyrittiin tukeutumalla graafisesta suunnittelusta ja tapahtuman järjestämisestä kertovaan kirjallisuuteen ja käyttämällä hyväksi tanssiurheilutapahtumien jo olemassa olevia markkinointimateriaaleja. Työskentelyvaiheet kuvataan portfoliossa, johon kerättiin prosessin aikana kertyneet ideat, luonnokset ja asiakkaan kommentit sekä työskentelyn arviointia.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa pohditaan visuaalisen ilmeen merkitystä tanssiurheilutapahtumalle eri tietolähteiden avulla sekä analysoimalla vuosina 2014–2016 järjestettävien suomalaisten tanssiurheilukilpailuiden julisteita. Suunnittelutyössä tehtyjä visuaalisia ratkaisuja perustellaan tämän lähdemateriaalin avulla.
Työn produktiivinen osio on graafinen ohjeisto, jota asiakas tulee käyttämään luodessaan markkinointimateriaalia tanssikilpailulleen. Ohjeisto sisältää tapahtuman tunnuksen, typografian ja värien käytön. Siinä on myös ilmeen sovelluksia, kuten tapahtuman juliste, käsiohjelma, opasteita sekä esimerkkejä lehti- ja verkkomainoksista.
Tavoitteena oli tehdä asiakkaan kilpailulle visuaalinen ilme, joka herättää mielenkiinnon tapahtumaa kohtaan ja houkuttelee sille mahdollisimman paljon kävijöitä. Pyrkimys oli siksi luoda ilme, joka on visuaalisesti houkutteleva, erottuu muista vastaavan lajin tapahtumien ilmeistä ja antaa halutun mielikuvan tapahtumasta. Tähän tavoitteeseen pyrittiin tukeutumalla graafisesta suunnittelusta ja tapahtuman järjestämisestä kertovaan kirjallisuuteen ja käyttämällä hyväksi tanssiurheilutapahtumien jo olemassa olevia markkinointimateriaaleja. Työskentelyvaiheet kuvataan portfoliossa, johon kerättiin prosessin aikana kertyneet ideat, luonnokset ja asiakkaan kommentit sekä työskentelyn arviointia.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa pohditaan visuaalisen ilmeen merkitystä tanssiurheilutapahtumalle eri tietolähteiden avulla sekä analysoimalla vuosina 2014–2016 järjestettävien suomalaisten tanssiurheilukilpailuiden julisteita. Suunnittelutyössä tehtyjä visuaalisia ratkaisuja perustellaan tämän lähdemateriaalin avulla.
Työn produktiivinen osio on graafinen ohjeisto, jota asiakas tulee käyttämään luodessaan markkinointimateriaalia tanssikilpailulleen. Ohjeisto sisältää tapahtuman tunnuksen, typografian ja värien käytön. Siinä on myös ilmeen sovelluksia, kuten tapahtuman juliste, käsiohjelma, opasteita sekä esimerkkejä lehti- ja verkkomainoksista.