Instagram kosmetiikkatuotteen markkinoinnissa: Case:Balmi
Tolppanen, Siiri (2016)
Tolppanen, Siiri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244918
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten sosiaalista mediaa ja erityisesti kuvanjakoso-vellus Instagramia voidaan käyttää hyödyksi kosmetiikkatuotteen markkinoinnissa ja miten luodaan tuotteelle tai yritykselle toimiva sosiaalisen median verkosto. Teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaa-lista mediaa markkinoinnin välineenä ja syvennyttiin Instagramiin yrityksen markkinoinnin alusta-na. Se on viime vuosina kasvattanut suosiotaan erityisesti nuoremman sosiaalisen median käyttäjä-kunnan keskuudessa ja se on myös yritysmaailmassa noussut potentiaaliseksi markkinoinnin kana-vaksi.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin maahantuontiyritys Love Beauty Oy:lle. Tarkoituk-sena oli suunnitella ja toteuttaa yrityksen maahantuomalle Balmi –huulivoidesarjalle Instagram –strategia. Strategian tavoitteena oli laajentaa Balmi –brändin tunnettuutta kohderyhmän keskuu-dessa ja parantaa sen asemaa markkinoilla, jossa kilpailevia tuotteita on runsaasti. Toiminnallises-sa osuudessa selvitettiin teoreettisen viitekehyksen ja käytännön toteutuksen pohjalta, mitkä keinot ovat tehokkaimpia, kun tuotesarjalle halutaan luoda toimiva Instagram –yhteisö. Tulosten perus-teella voidaan päätellä, että markkinointi sosiaalisessa mediassa on tehokkainta silloin, kun se onnistuu innostamaan ja aktivoimaan oikeata kohderyhmää. Tämän tiedon avulla ja opinnäytetyön tuloksena rakennetun Instagram-yhteisön pohjalta yritys voi jatkaa tuotesarjan brändäämistä ja markkinointia myös tulevaisuudessa ja mahdollisesti laajentaa toimintaa myös muihin sosiaalisen median kanaviin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin maahantuontiyritys Love Beauty Oy:lle. Tarkoituk-sena oli suunnitella ja toteuttaa yrityksen maahantuomalle Balmi –huulivoidesarjalle Instagram –strategia. Strategian tavoitteena oli laajentaa Balmi –brändin tunnettuutta kohderyhmän keskuu-dessa ja parantaa sen asemaa markkinoilla, jossa kilpailevia tuotteita on runsaasti. Toiminnallises-sa osuudessa selvitettiin teoreettisen viitekehyksen ja käytännön toteutuksen pohjalta, mitkä keinot ovat tehokkaimpia, kun tuotesarjalle halutaan luoda toimiva Instagram –yhteisö. Tulosten perus-teella voidaan päätellä, että markkinointi sosiaalisessa mediassa on tehokkainta silloin, kun se onnistuu innostamaan ja aktivoimaan oikeata kohderyhmää. Tämän tiedon avulla ja opinnäytetyön tuloksena rakennetun Instagram-yhteisön pohjalta yritys voi jatkaa tuotesarjan brändäämistä ja markkinointia myös tulevaisuudessa ja mahdollisesti laajentaa toimintaa myös muihin sosiaalisen median kanaviin.