Seikkailu Satumetsässä : Lapsen itsetunnon tukeminen draamallisin keinoin varhaiskasvatuksessa
Santala, Laura; Koivusilta, Tiia (2016)
Santala, Laura
Koivusilta, Tiia
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254971
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme aiheena oli lapsen itsetunnon tukeminen draamallisin keinoin varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen kokonaisuus lapsiryhmälle, sekä laatia käytännönläheinen opas näiden toiminnallisten menetelmien käytöstä päiväkodin ja varhaiskasvattajien käyttöön. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tukea draamallisin keinoin kohderyhmämme lasten itsetuntoa ja sen kehitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin lahtelaisessa päiväkodissa 5-vuotiaille lapsille. Toimintaan osallistui yhteensä kuusi lasta ja lapsiryhmä pysyi koko ajan samana. Toiminnallinen osuus piti sisällään yhteensä viisi toteutuskertaa, jotka olivat kestoltaan 45–50 minuuttisia. Toiminta toteutettiin tammikuussa 2016. Päiväkodin tilaan oli rakennettu erillinen Satumetsä, jossa käsittelimme itsetuntoon liittyviä aiheita draamallisten leikkien kautta. Tarinassa kulki koko ajan mukana kaksi hahmoa, Kerttu- ja Kaisa-kanit. Hahmot olivat pehmoleluja, jotka auttoivat lapsia virittäytymään draaman maailmaan.
Opinnäytetyömme oli työelämälähtöinen, ja tuotoksena syntyi opas siitä, kuinka lapsen itsetuntoa tuetaan draamallisin keinoin päiväkodin arjessa. Käytännönläheinen opas syntyi ohjattujen toimintakertojen pohjalta, jotka toteutimme kohderyhmässämme. Opas on sovellettavissa kaiken ikäisille lapsille, ja sitä voi hyödyntää joko kokonaisuutena, tai sieltä voi poimia yksittäisiä leikkejä tilanteen mukaan. Työelämänkumppanilta saamamme palautteen mukaan lapsen itsetunnon tukeminen tämänkaltaisen toiminnan kautta on tärkeää jokaiselle lapselle, oli hän itsetunnoltaan sitten millainen tahansa.
Opinnäytetyö toteutettiin lahtelaisessa päiväkodissa 5-vuotiaille lapsille. Toimintaan osallistui yhteensä kuusi lasta ja lapsiryhmä pysyi koko ajan samana. Toiminnallinen osuus piti sisällään yhteensä viisi toteutuskertaa, jotka olivat kestoltaan 45–50 minuuttisia. Toiminta toteutettiin tammikuussa 2016. Päiväkodin tilaan oli rakennettu erillinen Satumetsä, jossa käsittelimme itsetuntoon liittyviä aiheita draamallisten leikkien kautta. Tarinassa kulki koko ajan mukana kaksi hahmoa, Kerttu- ja Kaisa-kanit. Hahmot olivat pehmoleluja, jotka auttoivat lapsia virittäytymään draaman maailmaan.
Opinnäytetyömme oli työelämälähtöinen, ja tuotoksena syntyi opas siitä, kuinka lapsen itsetuntoa tuetaan draamallisin keinoin päiväkodin arjessa. Käytännönläheinen opas syntyi ohjattujen toimintakertojen pohjalta, jotka toteutimme kohderyhmässämme. Opas on sovellettavissa kaiken ikäisille lapsille, ja sitä voi hyödyntää joko kokonaisuutena, tai sieltä voi poimia yksittäisiä leikkejä tilanteen mukaan. Työelämänkumppanilta saamamme palautteen mukaan lapsen itsetunnon tukeminen tämänkaltaisen toiminnan kautta on tärkeää jokaiselle lapselle, oli hän itsetunnoltaan sitten millainen tahansa.