"JOKAISELLA ON OIKEUS TULLA KOHDATUKSI YKSILÖNÄ" : Sosionomi (AMK) -opiskelijoiden valmiudet kohdata sateenkaariperheitä päivähoidossa
Sajavuori, Niina; Toivonen, Susanne (2016)
Sajavuori, Niina
Toivonen, Susanne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254966
Tiivistelmä
Sajavuori, Niina & Toivonen, Susanne. “Jokaisella on oikeus tulla kohdatuksi yksilönä” sosionomi (AMK) opiskelijoiden valmiudet kohdata sateenkaariperheitä päivähoidossa. Diakonia-ammattikorkeakoulu, kevät 2016. 80s,. 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus sekä sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Diakonia-ammattikorkeakoulun keväällä 2016 valmistuvien lastentarhanopettajan virkakelpoisuuden suorittavien sosionomi (AMK) -opiskelijoiden valmiuksia kohdata sateenkaariperheitä päivähoidossa. Tarkoituksena on myös kartoittaa opiskelijoiden kokemuksia siitä, onko Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman vuoden 2010 opetussuunnitelman mukaisissa opinnoissa ollut sateenkaariperheet ja niiden kohtaaminen riittävästi esillä. Opiskelijoiden valmiuksia kartoitettiin selvittämällä opiskelijoiden tietoja sateenkaariperheiden perhemuodoista sekä heidän kokemustaan valmiuksistaan kohdata sateenkaariperheitä päivähoidossa.
Tutkimus toteutettiin suljettuja ja avoimia osioita sisältävänä sähköisenä kyselylomaketutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 64 vastaajakriteerit täyttävälle opiskelijalle, joista 21 palautti lomakkeen. Aineisto analysoitiin määrällisin sekä laadullisin menetelmin.
Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijat tuntevat sateenkaariperheiden perhemuodot melko hyvin ja kokevat valmiutensa kohdata sateenkaariperheitä päivähoidossa riittäviksi. Diakonia-ammattikorkeakoulun vuoden 2010 opetussuunnitelman mukaisissa opinnoissa sateenkaariperheet ja niiden kohtaaminen on vastaajien mielestä ollut esillä liian vähän, lukuun ottamatta opintoihin kuuluvia harjoitteluita. Aiheesta toivottiin lisää opetusta pakollisiin opintokokonaisuuksiin.
Asiasanat: sateenkaariperheet, varhaiskasvatus, päivähoito, lastentarhanopettajta, Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaaliala, valmiudet
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Diakonia-ammattikorkeakoulun keväällä 2016 valmistuvien lastentarhanopettajan virkakelpoisuuden suorittavien sosionomi (AMK) -opiskelijoiden valmiuksia kohdata sateenkaariperheitä päivähoidossa. Tarkoituksena on myös kartoittaa opiskelijoiden kokemuksia siitä, onko Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman vuoden 2010 opetussuunnitelman mukaisissa opinnoissa ollut sateenkaariperheet ja niiden kohtaaminen riittävästi esillä. Opiskelijoiden valmiuksia kartoitettiin selvittämällä opiskelijoiden tietoja sateenkaariperheiden perhemuodoista sekä heidän kokemustaan valmiuksistaan kohdata sateenkaariperheitä päivähoidossa.
Tutkimus toteutettiin suljettuja ja avoimia osioita sisältävänä sähköisenä kyselylomaketutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 64 vastaajakriteerit täyttävälle opiskelijalle, joista 21 palautti lomakkeen. Aineisto analysoitiin määrällisin sekä laadullisin menetelmin.
Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijat tuntevat sateenkaariperheiden perhemuodot melko hyvin ja kokevat valmiutensa kohdata sateenkaariperheitä päivähoidossa riittäviksi. Diakonia-ammattikorkeakoulun vuoden 2010 opetussuunnitelman mukaisissa opinnoissa sateenkaariperheet ja niiden kohtaaminen on vastaajien mielestä ollut esillä liian vähän, lukuun ottamatta opintoihin kuuluvia harjoitteluita. Aiheesta toivottiin lisää opetusta pakollisiin opintokokonaisuuksiin.
Asiasanat: sateenkaariperheet, varhaiskasvatus, päivähoito, lastentarhanopettajta, Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaaliala, valmiudet