Nuorten aikuisten tavoittaminen sosiaalisessa mediassa
Joutsen, Joonas; Kautto, Atte (2016)
Joutsen, Joonas
Kautto, Atte
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265044
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on ollut pinnalla jo pitkään, uusia kanavia ja käyttötarkoituksia syntyy jat-kuvasti. Aiheena sitä on käsitelty viime vuosien aikana useasti ja koska ilmiö on ihmiskunnan olemassaolon aikaan verrattaessa vieläkin tuore, on aihetta ja sen osa-alueita vaikea määritellä pitkällä aikavälillä. Sosiaalinen media on vahvasti osa sekä ihmisten että yritysten käyttäytymistä ja toimintaa, ihmiset kehittyvät ja sosiaalinen media kehittyy heidän mukanaan. Sosiaalinen media on antanut mahdollisuuden muovata brändiä, oli kysymys yrityksestä tai yksityishenkilöstä. Sen avulla voi muovata muille viestittävää mielikuvaa. Kanssakäyttäjät voivat muovata sitä myös omalla osallistumisellaan.
Koska korkeakoulujen kohderyhmät ovat tutkimusten ja yleisten olettamuksien mukaan nuoria henkilöitä, on ajankohtaista tehdä säännöllisesti tutkimuksia, koskien heidän käyttäytymistään sosiaalisessa mediassa. Tutkimalla nuorten aikuisten käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja saamalla käyttökelpoista dataa, voidaan edistää ajatuksia tulevaisuudelle siitä, miten heidät voi kohdata entistä tehokkaammin tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä tutkittiin teoriaa koskien sosiaalista mediaa, mutta myös erilaisia digitaalisen markkinoinnin muotoja, sekä sukupolvien käyttäytymistä. Sukupolvien käyttäytyminen on olennainen osa opinnäytetyötä, koska se antaa lähtökohtia kun mietitään miten tulevaisuudessa uudet nuoret sukupolvet käyttäytyvät ja mihin suuntaan trendit ovat menossa. Sosiaalisen median teoreettinen lähdeaineisto perustuu paljolti erilaisiin tutkimuslähteisiin.
Tutkimuksen kysymykset suuntautuivat vahvasti siihen, miten sosiaalista mediaa käytetään tällä hetkellä. Tämän lisäksi kysymykset suuntautuivat toimeksiantajan sosiaalisen median kanavien tavoittavuuteen ja siihen, kuinka niitä voi kehittää tulevaisuudelle.
Tutkimuksen tuloksissa esiintyi paljon yhtäläisyyksiä jo aiemmin tutkittuun teoriaan. Uusia asioita ja kehitysehdotuksia nousi odotetusti esille, sillä sosiaalinen media on jatkuvasti uudistuva verkkoviestinnän muoto. Merkittävämpiä tuloksia tuli siitä, että miten sosiaalisten median kanavien käyttö jakaantuu nuorten aikuisten keskuudessa ja millaista sisältöä halutaan toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa esiintyvän. Tämä on suoraan verrannollinen siihen, kuinka nuoret aikuiset tavoitetaan entistä tehokkaammin sosiaalisessa mediassa.
Toteutettu kysely, jossa rajattiin kohderyhmä nuoriin aikuisiin, olisi hyvä toteuttaa tulevaisuudessa myös vanhemmille ikäluokille. Uudelleenkouluttautuminen on asia, joka ei katso ikää tai aikaa. Siitä johtuen myös vanhemmat ikäpolvet ovat entistä tärkeämpi kohderyhmä korkeakouluille.
Koska korkeakoulujen kohderyhmät ovat tutkimusten ja yleisten olettamuksien mukaan nuoria henkilöitä, on ajankohtaista tehdä säännöllisesti tutkimuksia, koskien heidän käyttäytymistään sosiaalisessa mediassa. Tutkimalla nuorten aikuisten käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja saamalla käyttökelpoista dataa, voidaan edistää ajatuksia tulevaisuudelle siitä, miten heidät voi kohdata entistä tehokkaammin tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä tutkittiin teoriaa koskien sosiaalista mediaa, mutta myös erilaisia digitaalisen markkinoinnin muotoja, sekä sukupolvien käyttäytymistä. Sukupolvien käyttäytyminen on olennainen osa opinnäytetyötä, koska se antaa lähtökohtia kun mietitään miten tulevaisuudessa uudet nuoret sukupolvet käyttäytyvät ja mihin suuntaan trendit ovat menossa. Sosiaalisen median teoreettinen lähdeaineisto perustuu paljolti erilaisiin tutkimuslähteisiin.
Tutkimuksen kysymykset suuntautuivat vahvasti siihen, miten sosiaalista mediaa käytetään tällä hetkellä. Tämän lisäksi kysymykset suuntautuivat toimeksiantajan sosiaalisen median kanavien tavoittavuuteen ja siihen, kuinka niitä voi kehittää tulevaisuudelle.
Tutkimuksen tuloksissa esiintyi paljon yhtäläisyyksiä jo aiemmin tutkittuun teoriaan. Uusia asioita ja kehitysehdotuksia nousi odotetusti esille, sillä sosiaalinen media on jatkuvasti uudistuva verkkoviestinnän muoto. Merkittävämpiä tuloksia tuli siitä, että miten sosiaalisten median kanavien käyttö jakaantuu nuorten aikuisten keskuudessa ja millaista sisältöä halutaan toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa esiintyvän. Tämä on suoraan verrannollinen siihen, kuinka nuoret aikuiset tavoitetaan entistä tehokkaammin sosiaalisessa mediassa.
Toteutettu kysely, jossa rajattiin kohderyhmä nuoriin aikuisiin, olisi hyvä toteuttaa tulevaisuudessa myös vanhemmille ikäluokille. Uudelleenkouluttautuminen on asia, joka ei katso ikää tai aikaa. Siitä johtuen myös vanhemmat ikäpolvet ovat entistä tärkeämpi kohderyhmä korkeakouluille.