Pikselitaide ja sen käyttö peleissä
Myllylä, Markus (2016)
Myllylä, Markus
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275199
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pikselitaiteen tutkiminen ilmiönä ja taiteenmuotona. Opinnäytetyössä perehdytään hyväksi havaittuihin pikselitaide tekniikoihin ja hyödynnetään opittua tietoa grafiikan tekemisessä. Opinnäytetyötä ei ole tehty yrityksen toimesta, vaan tavoitteena on henkilökohtainen oppiminen ja uusien tekniikoiden kokeilu
Lähteinä käytettiin pääosin internet lähteitä. Kirjalähteitä on hyödynnetty animaation tutkimisessa. Työn alussa esitellään mitä pikselitaide on ja tämän jälkeen esitellään erilaisia tekniikoita pikselitaiteen tekemiseen. Työssä käydään myös läpi animoidun hahmon graafinen toteutus ja pikselitaiteen hyödyntäminen peligrafiikassa.
Työn lopussa pohditaan pikseligrafiikan kannattavuutta kolmiulotteisen grafiikan aikakautena ja arvioidaan omaa suoritusta ja oppimista. Työn produktiivinen osa koostuu digitaalisessa muodossa olevasta spritesheetistä, hahmografiikasta ja animaatiotestistä.
Lähteinä käytettiin pääosin internet lähteitä. Kirjalähteitä on hyödynnetty animaation tutkimisessa. Työn alussa esitellään mitä pikselitaide on ja tämän jälkeen esitellään erilaisia tekniikoita pikselitaiteen tekemiseen. Työssä käydään myös läpi animoidun hahmon graafinen toteutus ja pikselitaiteen hyödyntäminen peligrafiikassa.
Työn lopussa pohditaan pikseligrafiikan kannattavuutta kolmiulotteisen grafiikan aikakautena ja arvioidaan omaa suoritusta ja oppimista. Työn produktiivinen osa koostuu digitaalisessa muodossa olevasta spritesheetistä, hahmografiikasta ja animaatiotestistä.