Esisuunnittelu ja animatic niin metsä vastaa -lyhytanimaatiossa
Pölkki, Ronja (2016)
Pölkki, Ronja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275205
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kattaa Niin metsä vastaa -animaatioprojektin suunnittelu- ja esituotantovaiheet. Opinnäytetyössä tutkitaan myös animaticin ja konseptisuunnittelun vaikutusta animaatioprojektin tuotantoon.
Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa fantasia-teemainen lyhytanimaatio kahden hengen ryhmässä. Animaatiosta haluttiin pituudeltaan alle viiden minuutin mittainen video. Pienen työryhmän ja lyhytanimaation tavoitteen ansiosta projekti eteni alusta lähtien jouhevasti ilman suuria ongelmia. Raportissa perehdytään hahmosuunnitteluun ja visuaalisen ilmeen luomiseen käsikirjoituksesta. Suunnitteluvaiheessa kiinnitetään huomiota teeman asettamiin rajoitteisiin, sekä käytettävien menetelmien sanelemiin tarpeisiin. Animaatio tuotetaan perinteisesti 2D-animaatioksi hyödyntäen Ado-ben After Effectsiä, monitasoista videoneditointityökalua. Animaation tyyli suunniteltiin ottaen huomioon projektin kohderyhmä, joka on lapset. Opinnäytetyö tutkii myös, miten ihmisen ja eläimen performanssin avulla voidaan tuoda esiin haluttuja tunteita animaatiossa. Opinnäyte tutkii myös fysiikan hyödyntämistä realistisen ja uskottavan animaation luomisessa.
Esituotantovaihe toteutettiin suunnitellun aikataulun mukaisesti hyödyntäen alalle tuttuja menetelmiä soveltaen niitä animaatioprojektin vaatimiin tarpeisiin. Käymällä läpi esituotannon merkittävimmät vaiheet, työryhmä opiskeli sen hyötyjä. Suunnittelemalla animaation kannalta merkittävät hahmot, taustat ja äänimaailman, animaation tuottaminen onnistuu mutkitta. Projektissa painotettiin eniten hahmojen ja taustojen luomista eikä niinkään äänimaailmaa, mikä hidasti animaticin suunnittelua. Animaatiohahmoihin syvällisesti perehtyminen helpotti opinnäytetyön etenemistä ja mahdollisti realistisen liikkeen suunnittelun.
Projektissa otettiin huomioon myös katsojien palaute, joka ohjasi lyhytanimaation esituotantoa oikeaan suuntaan. Katsojien palautteen avulla useita virhekohtia hiottiin ja animaation ajoitusta ja kokonaisuutta testattiin. Palautteen myötä lopullinen animatic saatiin hiottua tuotantovalmiiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa fantasia-teemainen lyhytanimaatio kahden hengen ryhmässä. Animaatiosta haluttiin pituudeltaan alle viiden minuutin mittainen video. Pienen työryhmän ja lyhytanimaation tavoitteen ansiosta projekti eteni alusta lähtien jouhevasti ilman suuria ongelmia. Raportissa perehdytään hahmosuunnitteluun ja visuaalisen ilmeen luomiseen käsikirjoituksesta. Suunnitteluvaiheessa kiinnitetään huomiota teeman asettamiin rajoitteisiin, sekä käytettävien menetelmien sanelemiin tarpeisiin. Animaatio tuotetaan perinteisesti 2D-animaatioksi hyödyntäen Ado-ben After Effectsiä, monitasoista videoneditointityökalua. Animaation tyyli suunniteltiin ottaen huomioon projektin kohderyhmä, joka on lapset. Opinnäytetyö tutkii myös, miten ihmisen ja eläimen performanssin avulla voidaan tuoda esiin haluttuja tunteita animaatiossa. Opinnäyte tutkii myös fysiikan hyödyntämistä realistisen ja uskottavan animaation luomisessa.
Esituotantovaihe toteutettiin suunnitellun aikataulun mukaisesti hyödyntäen alalle tuttuja menetelmiä soveltaen niitä animaatioprojektin vaatimiin tarpeisiin. Käymällä läpi esituotannon merkittävimmät vaiheet, työryhmä opiskeli sen hyötyjä. Suunnittelemalla animaation kannalta merkittävät hahmot, taustat ja äänimaailman, animaation tuottaminen onnistuu mutkitta. Projektissa painotettiin eniten hahmojen ja taustojen luomista eikä niinkään äänimaailmaa, mikä hidasti animaticin suunnittelua. Animaatiohahmoihin syvällisesti perehtyminen helpotti opinnäytetyön etenemistä ja mahdollisti realistisen liikkeen suunnittelun.
Projektissa otettiin huomioon myös katsojien palaute, joka ohjasi lyhytanimaation esituotantoa oikeaan suuntaan. Katsojien palautteen avulla useita virhekohtia hiottiin ja animaation ajoitusta ja kokonaisuutta testattiin. Palautteen myötä lopullinen animatic saatiin hiottua tuotantovalmiiksi.