Konepäällystön pätevyyden seuranta matkustaja-aluksella
Ahtola, Kaarlo (2016)
Ahtola, Kaarlo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285355
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja eritellä, mitä merilainsäädännöt vaativat konepäällystöön kuuluvilta henkilöiltä matkustaja-aluksella, ja mitä muita asioita voidaan pitää tärkeinä päivittäisessä työskentelyssä. Tutkimus on osa Viking Line Abp:n suorittamaa uuden työntekijän ja pätevyydenseurannan kehittämisprojektia.
Tutkimuksen menetelmiin kuului vierailut kaikilla Viking Line Abp:n aluksilla kesäkuussa 2015 ja merenkulun lainsäädännön tulkitseminen. Vierailuiden päätavoitteena oli kysellä konepäällystöltä uudistamisehdotuksia pätevyydenseurantalomakkeen ulkoasuun ja sisältöön. Suurin osa ajasta käytettiin kuitenkin pohdiskeluun siitä, kuinka lomakkeesta saisi kaikkia työntekijöitä miellyttävän.
Työssä käydään läpi yksityiskohtaisesti jokainen pätevyydenseurantalomakkeen kohta ja kuvaillaan lomakkeen rakennetta. Siinä myös kommentoidaan lomakkeen päivittämisen yhteydessä tehtyjä muutoksia. Lähteinä työssä on käytetty Viking Line Abp:lta saatuja materiaalia, kuten Viking XPRS:n Training Manualia sekä useita STCW/SO-LAS/IMO:n säädöksiä.
Tutkimuksesta syntyi lopulta eräänlainen informaatio-paketti konepäällystölle ja se tiivistää neljän vuoden opiskelut yhteen työhön, mutta tietenkin vain suuripiirteisesti. Turvallisuus ja hätätilanteissa toiminta on kaikilla laivoilla, mutta erityisesti matkustaja-aluksilla, yksi tärkeimmistä osa-alueista, jonka vuoksi työssä suurin paino on juuri siinä, kuinka toimintaan poikkeustilanteissa. Tutkimuksen yhteenveto voidaan tiivistää yhteen ajatukseen: Konepäällystön ja etenkin konepäällikön tulee tietää kaikesta vähän kaikkea.
Tutkimuksen menetelmiin kuului vierailut kaikilla Viking Line Abp:n aluksilla kesäkuussa 2015 ja merenkulun lainsäädännön tulkitseminen. Vierailuiden päätavoitteena oli kysellä konepäällystöltä uudistamisehdotuksia pätevyydenseurantalomakkeen ulkoasuun ja sisältöön. Suurin osa ajasta käytettiin kuitenkin pohdiskeluun siitä, kuinka lomakkeesta saisi kaikkia työntekijöitä miellyttävän.
Työssä käydään läpi yksityiskohtaisesti jokainen pätevyydenseurantalomakkeen kohta ja kuvaillaan lomakkeen rakennetta. Siinä myös kommentoidaan lomakkeen päivittämisen yhteydessä tehtyjä muutoksia. Lähteinä työssä on käytetty Viking Line Abp:lta saatuja materiaalia, kuten Viking XPRS:n Training Manualia sekä useita STCW/SO-LAS/IMO:n säädöksiä.
Tutkimuksesta syntyi lopulta eräänlainen informaatio-paketti konepäällystölle ja se tiivistää neljän vuoden opiskelut yhteen työhön, mutta tietenkin vain suuripiirteisesti. Turvallisuus ja hätätilanteissa toiminta on kaikilla laivoilla, mutta erityisesti matkustaja-aluksilla, yksi tärkeimmistä osa-alueista, jonka vuoksi työssä suurin paino on juuri siinä, kuinka toimintaan poikkeustilanteissa. Tutkimuksen yhteenveto voidaan tiivistää yhteen ajatukseen: Konepäällystön ja etenkin konepäällikön tulee tietää kaikesta vähän kaikkea.