Www-sivut osana Kainuun musiikkiopiston markkinointiviestintää
Polvinen, Tiina (2000)
Polvinen, Tiina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2000
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002252559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002252559
Tiivistelmä
Internet on helppo ja nopea tapa hakea tietoa ja sen käyttö on lisääntynyt
huomattavasti. Yhä useammin tietoa haetaan ensimmäisenä Internetistä, jonne
yhä useampi yritys haluaa laittaa omat WWW-sivunsa. Ollessani työharjoittelussa
Kainuun musiikkiopistossa, havaitsimme rehtorin kanssa musiikkiopiston WWWsivujen
olevan suppeat, eikä niistä syntyvä mielikuva ollut kovin positiivinen.
Musiikkiopisto halusi käyttää Internetiä markkinointikanavana tehokkaammin
hyödyksi ja näin syntyi päätös tehdä musiikkiopistolle uudet WWW-sivut
opinnäytetyönä.
Musiikkiopiston WWW-sivujen kohderyhmänä ovat musiikkiopistossa opiskelevat
ja opiskelemaan aikovat lapset ja nuoret sekä heidän vanhempansa. Sivuilla on
myös satunnaisia käyttäjiä ja heidän mielenkiinto täytyy pystyä herättämään.
WWW-sivujen luoma mielikuva on erityisen tärkeää niille, joille sivut ovat
ensimmäinen kontakti musiikkiopistoon.
Musiikkiopisto on julkinen laitos ja sen toiminta poikkeaa yritystoiminnasta. WWWsivuilla
ei ole niinkään tarkoitus mainostaa vaan lisätä musiikkiopiston
tunnettuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että sivuilla käydessään lukija saisi
käytännön tietoa musiikkiopistosta ja että lukijalle jäisi musiikkiopistosta
positiivinen mielikuva.
Suunnittelin musiikkiopiston WWW-sivujen visuaalista ulkoasua ja tekstien
sisältöä mahdollisimman pitkälle ja vasta sen jälkeen aloitin varsinaisen sivujen
tekemisen. Haastattelin musiikkiopiston toimiston henkilökuntaa sekä joitakin
musiikkiopiston opettajia ja sain hyviä ehdotuksia siitä, miten musiikkiopisto tulisi
WWW-sivuilla parhaiten esille. Teknisen osaamisen sijasta korostin helposti
ymmärrettäviä tekstejä ja selkeää sivujen rakennetta sekä ulkoasua.
WWW-sivut ovat yksi markkinointiviestinnän välineistä. Sivut vaikuttavat
organisaation imagoon yhdessä muun organisaation viestinnän kanssa. Käsittelen
opinnäytetyöni teoriaosuudessa yhteisökuvaa, yhteisöviestintää sekä kirjoittamista
verkossa. Painopisteeni on markkinointiviestinnässä, jota käsittelen laajemmin.
Lisäksi esittelen Kainuun musiikkiopiston toimintaa sekä raportoin musiikkiopiston
WWW-sivujen suunnittelua ja toteutusta.
huomattavasti. Yhä useammin tietoa haetaan ensimmäisenä Internetistä, jonne
yhä useampi yritys haluaa laittaa omat WWW-sivunsa. Ollessani työharjoittelussa
Kainuun musiikkiopistossa, havaitsimme rehtorin kanssa musiikkiopiston WWWsivujen
olevan suppeat, eikä niistä syntyvä mielikuva ollut kovin positiivinen.
Musiikkiopisto halusi käyttää Internetiä markkinointikanavana tehokkaammin
hyödyksi ja näin syntyi päätös tehdä musiikkiopistolle uudet WWW-sivut
opinnäytetyönä.
Musiikkiopiston WWW-sivujen kohderyhmänä ovat musiikkiopistossa opiskelevat
ja opiskelemaan aikovat lapset ja nuoret sekä heidän vanhempansa. Sivuilla on
myös satunnaisia käyttäjiä ja heidän mielenkiinto täytyy pystyä herättämään.
WWW-sivujen luoma mielikuva on erityisen tärkeää niille, joille sivut ovat
ensimmäinen kontakti musiikkiopistoon.
Musiikkiopisto on julkinen laitos ja sen toiminta poikkeaa yritystoiminnasta. WWWsivuilla
ei ole niinkään tarkoitus mainostaa vaan lisätä musiikkiopiston
tunnettuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että sivuilla käydessään lukija saisi
käytännön tietoa musiikkiopistosta ja että lukijalle jäisi musiikkiopistosta
positiivinen mielikuva.
Suunnittelin musiikkiopiston WWW-sivujen visuaalista ulkoasua ja tekstien
sisältöä mahdollisimman pitkälle ja vasta sen jälkeen aloitin varsinaisen sivujen
tekemisen. Haastattelin musiikkiopiston toimiston henkilökuntaa sekä joitakin
musiikkiopiston opettajia ja sain hyviä ehdotuksia siitä, miten musiikkiopisto tulisi
WWW-sivuilla parhaiten esille. Teknisen osaamisen sijasta korostin helposti
ymmärrettäviä tekstejä ja selkeää sivujen rakennetta sekä ulkoasua.
WWW-sivut ovat yksi markkinointiviestinnän välineistä. Sivut vaikuttavat
organisaation imagoon yhdessä muun organisaation viestinnän kanssa. Käsittelen
opinnäytetyöni teoriaosuudessa yhteisökuvaa, yhteisöviestintää sekä kirjoittamista
verkossa. Painopisteeni on markkinointiviestinnässä, jota käsittelen laajemmin.
Lisäksi esittelen Kainuun musiikkiopiston toimintaa sekä raportoin musiikkiopiston
WWW-sivujen suunnittelua ja toteutusta.