Palveluyrityksen toiminnan suunnittelu ja valvonta Balanced Scorecard -ajattelumallin avulla
Harju, Pia; Heikkinen, Kaisu (2010)
Harju, Pia
Heikkinen, Kaisu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003105567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003105567
Tiivistelmä
Yrityksen toiminnassa on paljon tekijöitä, jotka vaikuttavat menestymiseen. Pelkästään kannattavuus- ja rahoituslukujen mittaaminen, talouden näkökulma, ei ole toiminnan valvonnan ja ohjaamisen kannalta riittävää. Tarkasteltaessa yrityksen tulosta kiinnitetään usein liikaa huomiota pelkästään yrityksen voittoon. Voitollinen tai tappiollinen tulos ei anna kuitenkaan kuvaa yrityksen kokonaisvaltaisesta tilasta. Toimintaa tulisi tarkastella enemmän pitkällä aikavälillä sekä eri näkökulmista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia palveluyrityksen toiminnan suunnittelua ja valvontaa Balanced Scorecard
-ajattelumallin avulla Kaplanin ja Nortonin mallin mukaan. Yrityksen kannattavuutta tutkitaan neljästä eri näkökulmasta: asiakas, talous, sisäiset prosessit sekä oppiminen.
Asiakasnäkökulmaa sekä sisäisten prosessien näkökulmaa opinnäytetyöhön antaa keväällä 2009 tekemämme asiakastyytyväisyystutkimus toimeksiantajayrityksen yritysasiakkaille. Opinnäytteen empiirisessä osassa esittelemme yritykselle laaditun Excel-pohjaisen mittariston.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia palveluyrityksen toiminnan suunnittelua ja valvontaa Balanced Scorecard
-ajattelumallin avulla Kaplanin ja Nortonin mallin mukaan. Yrityksen kannattavuutta tutkitaan neljästä eri näkökulmasta: asiakas, talous, sisäiset prosessit sekä oppiminen.
Asiakasnäkökulmaa sekä sisäisten prosessien näkökulmaa opinnäytetyöhön antaa keväällä 2009 tekemämme asiakastyytyväisyystutkimus toimeksiantajayrityksen yritysasiakkaille. Opinnäytteen empiirisessä osassa esittelemme yritykselle laaditun Excel-pohjaisen mittariston.