Ostokäyttäytyminen Suomussalmella : Ostosmatkailun syitä ja seurauksia.
Heikkinen, Nina (2000)
Heikkinen, Nina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2000
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002262588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002262588
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miksi suomussalmelaiset käyvät
ostoksilla paikkakunnan ulkopuolella. Samalla pyrittiin kartoittamaan ketkä ostoksilla
käyvät ja mitä ostetaan. Myös taloudelliset ja työllisyysvaikutukset olivat
kiinnostuksen kohteena.
Tutkimuskohteena olivat 15 - 80 -vuotiaat suomussalmelaiset. Otoskoko oli 350 ja
otantamenetelmänä satunnaisotanta. Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluna, jonka
pohjana oli kyselylomake.Teoriataustana käytettiin osto- ja kuluttajakäyttäytymistä
sekä markkinatutkimusta käsittelevää kirjallisuutta. Keskeisimmät teokset olivat
Engelin & Blackwellin Consumer Behaviour (1982) sekä Kotlerin & Armstrongin
Principles of marketing (1999).
Noin puolet vastaajista ilmoitti käyvänsä ostoksilla paikkakunnan ulkopuolella.
Tärkeimmät ostoksille lähtemiseen vaikuttavat syyt olivat laajemmat valikoimat ja
edullisemmat hinnat. Ostosmatkailu vapaa-ajanviettotapana tuli myös voimakkaasti
esille. Ikä ja sosiaalinen asema vaikutti selvästi ostoksilla käynnin aktiivisuuteen.
Taloudellisten vaikutusten laskeminen osoittautui hankalaksi, eikä saatuja lukuja voi
pitää kuin viitteellisinä. Ne kuitenkin osoittavat, että vuositasolla kunnan ulkopuolelle
virtaava rahamäärä on suuri. Yrittäjien ja kunnan menettämillä rahoilla voitaisiin
positiivisesti ajatellen työllistää kymmeniä ihmisiä.
ostoksilla paikkakunnan ulkopuolella. Samalla pyrittiin kartoittamaan ketkä ostoksilla
käyvät ja mitä ostetaan. Myös taloudelliset ja työllisyysvaikutukset olivat
kiinnostuksen kohteena.
Tutkimuskohteena olivat 15 - 80 -vuotiaat suomussalmelaiset. Otoskoko oli 350 ja
otantamenetelmänä satunnaisotanta. Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluna, jonka
pohjana oli kyselylomake.Teoriataustana käytettiin osto- ja kuluttajakäyttäytymistä
sekä markkinatutkimusta käsittelevää kirjallisuutta. Keskeisimmät teokset olivat
Engelin & Blackwellin Consumer Behaviour (1982) sekä Kotlerin & Armstrongin
Principles of marketing (1999).
Noin puolet vastaajista ilmoitti käyvänsä ostoksilla paikkakunnan ulkopuolella.
Tärkeimmät ostoksille lähtemiseen vaikuttavat syyt olivat laajemmat valikoimat ja
edullisemmat hinnat. Ostosmatkailu vapaa-ajanviettotapana tuli myös voimakkaasti
esille. Ikä ja sosiaalinen asema vaikutti selvästi ostoksilla käynnin aktiivisuuteen.
Taloudellisten vaikutusten laskeminen osoittautui hankalaksi, eikä saatuja lukuja voi
pitää kuin viitteellisinä. Ne kuitenkin osoittavat, että vuositasolla kunnan ulkopuolelle
virtaava rahamäärä on suuri. Yrittäjien ja kunnan menettämillä rahoilla voitaisiin
positiivisesti ajatellen työllistää kymmeniä ihmisiä.