Palvelumuotoilu myymäläkonseptin kehittämisen tukena : Case Meritalon tekstiili- ja vaatemyymälä
Aalto, Kati-Annika (2016)
Aalto, Kati-Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä tulee huomioida suunniteltaessa tekstiili- ja vaatetusalan myymäläkonseptia. Tavoitteena oli kartoittaa keinoja, joilla parannetaan yrityksen visuaalista markkinointia, sekä asiakkaan palvelukokemusta.
Työn teoreettisena viitekehyksenä oli palvelumuotoilu ja brändinhallinta. Teoriaosuudessa selvitettiin brändin muodostumista, sekä sitä, miten palvelumuotoilua voi käyttää liiketoiminnan kehittämisessä.
Tämä työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Case-kohteena oli Meritalon tekstiili- ja vaatemyymälä, joka toimii Stadin ammattiopiston oppimisympäristönä. Empiirisen aineiston hankinta koostui haastatteluista, havainnoinnista, ryhmäkeskustelusta sekä visuaalisesta tiedonhankinnasta. Haastateltavat olivat tuottajasidosryhmään kuuluvia opettajia ja opiskelijoita. Tiedonhankinnan tavoitteena oli kartoittaa myymälän nykytilaa, sekä tehdä näkyväksi palvelun tuottamistoiminnassa mukana olevien tarpeita, toiveita ja arvoja.
Empiirisen aineiston analyysin tuloksena määriteltiin yrityksen identiteettiä, sekä mallinnettiin asiakkaan palvelupolku Meritalon tekstiili- ja vaatemyymälässä. Palvelupolun kuvaus tehtiin asettumalla asiakkaan asemaan ja kulkemalla palvelupolun läpi. Palvelupolun kuvausta täydennettiin haastatteluiden avulla. Palvelupolun avulla nostettiin esiin palvelun kriittiset pisteet asiakkaan näkökulmasta, sekä ideoitiin ratkaisuja näihin.
Työssä selvisi, että vaikka visuaalisen markkinoinnin merkitys brändin rakentajana on suuri, niin merkittävin brändiä luova tekijä on tuotevalikoima. Brändiarvo syntyy kaikissa palvelupolun kontaktipisteissä, joiden kautta asiakas on vuorovaikutuksessa palveluun. Brändin kehittämisen tulee olla käyttäjälähtöistä. Yrityksen visuaalinen ilme tulee rakentaa identiteetin ja tavoitemielikuvan pohjalta. Meritalon myymälän tavoitteena on olla nuorekas, raikas ja urbaani laadukkaiden opiskelijatöiden esittely- ja myyntipaikka.
Työn teoreettisena viitekehyksenä oli palvelumuotoilu ja brändinhallinta. Teoriaosuudessa selvitettiin brändin muodostumista, sekä sitä, miten palvelumuotoilua voi käyttää liiketoiminnan kehittämisessä.
Tämä työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Case-kohteena oli Meritalon tekstiili- ja vaatemyymälä, joka toimii Stadin ammattiopiston oppimisympäristönä. Empiirisen aineiston hankinta koostui haastatteluista, havainnoinnista, ryhmäkeskustelusta sekä visuaalisesta tiedonhankinnasta. Haastateltavat olivat tuottajasidosryhmään kuuluvia opettajia ja opiskelijoita. Tiedonhankinnan tavoitteena oli kartoittaa myymälän nykytilaa, sekä tehdä näkyväksi palvelun tuottamistoiminnassa mukana olevien tarpeita, toiveita ja arvoja.
Empiirisen aineiston analyysin tuloksena määriteltiin yrityksen identiteettiä, sekä mallinnettiin asiakkaan palvelupolku Meritalon tekstiili- ja vaatemyymälässä. Palvelupolun kuvaus tehtiin asettumalla asiakkaan asemaan ja kulkemalla palvelupolun läpi. Palvelupolun kuvausta täydennettiin haastatteluiden avulla. Palvelupolun avulla nostettiin esiin palvelun kriittiset pisteet asiakkaan näkökulmasta, sekä ideoitiin ratkaisuja näihin.
Työssä selvisi, että vaikka visuaalisen markkinoinnin merkitys brändin rakentajana on suuri, niin merkittävin brändiä luova tekijä on tuotevalikoima. Brändiarvo syntyy kaikissa palvelupolun kontaktipisteissä, joiden kautta asiakas on vuorovaikutuksessa palveluun. Brändin kehittämisen tulee olla käyttäjälähtöistä. Yrityksen visuaalinen ilme tulee rakentaa identiteetin ja tavoitemielikuvan pohjalta. Meritalon myymälän tavoitteena on olla nuorekas, raikas ja urbaani laadukkaiden opiskelijatöiden esittely- ja myyntipaikka.