Tuotantomuotojen vertailu : Kuvaajana toimiminen käsikirjoitetussa ja käsikirjoittamattomassa tuotannossa.
Rönkkö, Niko (2016)
Rönkkö, Niko
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295465
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjallinen osuus käsittelee kuvaajan työtehtävien vertailua kahdessa toisistaan poikkeavasta tuotantomuodosta, jotka ovat musiikkivideo ja aftermovie. Tuotantojen välillä on selkeitä eroja, jotka vaikuttavat kuvaajan tehtäviin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on havainnollistaa, mihin työvaiheisiin kuvaajan tulee keskittää resurssejaan. Havainnollistan eroja vertailemalla neljää tuotantoa, jotka kuvasin 2015-2016 välisenä aikana. Kyseessä ovat kaksi musiikkivideota: Jyrkkä167-Vanha Minä ja MJR-Votu^, sekä kaksi aftermovieta: Summer Sound 2015 ja abiristeilyt 2016. Toimin kaikissa tuotannoissa pääkuvaajan tehtävissä.
Vertailu osoitti, että musiikkivideot ovat ennalta hallittavissa oleva kokonaisuus, joissa korostuu esituotannon merkitys. Aftermoviet ovat taas puolestaan livekuvaustilanteita, joissa ratkaisee kyky tehdä nopeasti oikeita päätöksiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on havainnollistaa, mihin työvaiheisiin kuvaajan tulee keskittää resurssejaan. Havainnollistan eroja vertailemalla neljää tuotantoa, jotka kuvasin 2015-2016 välisenä aikana. Kyseessä ovat kaksi musiikkivideota: Jyrkkä167-Vanha Minä ja MJR-Votu^, sekä kaksi aftermovieta: Summer Sound 2015 ja abiristeilyt 2016. Toimin kaikissa tuotannoissa pääkuvaajan tehtävissä.
Vertailu osoitti, että musiikkivideot ovat ennalta hallittavissa oleva kokonaisuus, joissa korostuu esituotannon merkitys. Aftermoviet ovat taas puolestaan livekuvaustilanteita, joissa ratkaisee kyky tehdä nopeasti oikeita päätöksiä.