Salainen Satumaa : Lastenmusiikkinäytelmän suunnittelu ja toteutus
Haapala, Helinä (2016)
Haapala, Helinä
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295570
Tiivistelmä
Tässä taiteellis-toiminnallisessa opinnäytetyössä kuvaan lasten musiikkinäytelmän suunnitteluprosessia ja toteuttamista. Musiikkinäytelmä esitettiin Lahden ammattikorkeakoulun tiloissa syksyllä 2015. Tämä oli samalla minun ja ystäväni Maija Sipiläisen päättökonsertti. Konserttiamme oli mukana arvioimassa neljän hengen raati.
Käsittelen työssäni aihealueeseen liittyvän kirjallisuuden sekä omien kokemusteni pohjalta musiikkinäytelmän tekemisen eri vaiheita käsikirjoituksen työstämisestä aina esitykseen ja arviointiin saakka. Olen laatinut näytelmämme eri osa-alueisiin liittyen kyselylomakkeen, johon vastasi kolme yleisössä ollutta aikuista. Avaan työssäni aikuisilta ja arvioivalta raadilta saamaamme palautetta. Kuvailen myös lapsiyleisön reaktioita näytelmän aikana.
Työni lopussa pohdin kysymystä siitä, mikä tekee hyvän lastennäytelmän ja mitä hyötyä tämänkaltaisesta musiikkinäytelmästä voi olla lasten elämässä. Pohdin myös, miten musiikkinäytelmäämme voisi kehittää ja viedä eteenpäin jatkossa.
Mielestäni hyvä lastennäytelmä sisältää elämyksiä jotka tarjoavat voimavaroja lasten kasvuun ja kehitykseen. Näytelmässä lapset saavat olla mukana aktiivisina toimijoina. Heidän ideoilleen ja ajatuksilleen on jätetty tilaa. Myös huumori on tärkeä osa lastennäytelmää, ja näytelmän aihepiirin tulee koskettaa lasten maailmaan. Uskon, että musiikkinäytelmämme rikastuttaa lasten mielikuvitusta ja tarjoaa heille mieleenpainuvan kulttuurikokemuksen. Lapset oppivat näytelmässämme myös uusia lauluja ja loruja osallistavan toiminnan kautta. Näytelmämme aihepiiri käsittelee ystävyyttä ja erilaisuuden hyväksymistä, mikä on mielestäni tärkeä ja ajankohtainen aihe.
Käsittelen työssäni aihealueeseen liittyvän kirjallisuuden sekä omien kokemusteni pohjalta musiikkinäytelmän tekemisen eri vaiheita käsikirjoituksen työstämisestä aina esitykseen ja arviointiin saakka. Olen laatinut näytelmämme eri osa-alueisiin liittyen kyselylomakkeen, johon vastasi kolme yleisössä ollutta aikuista. Avaan työssäni aikuisilta ja arvioivalta raadilta saamaamme palautetta. Kuvailen myös lapsiyleisön reaktioita näytelmän aikana.
Työni lopussa pohdin kysymystä siitä, mikä tekee hyvän lastennäytelmän ja mitä hyötyä tämänkaltaisesta musiikkinäytelmästä voi olla lasten elämässä. Pohdin myös, miten musiikkinäytelmäämme voisi kehittää ja viedä eteenpäin jatkossa.
Mielestäni hyvä lastennäytelmä sisältää elämyksiä jotka tarjoavat voimavaroja lasten kasvuun ja kehitykseen. Näytelmässä lapset saavat olla mukana aktiivisina toimijoina. Heidän ideoilleen ja ajatuksilleen on jätetty tilaa. Myös huumori on tärkeä osa lastennäytelmää, ja näytelmän aihepiirin tulee koskettaa lasten maailmaan. Uskon, että musiikkinäytelmämme rikastuttaa lasten mielikuvitusta ja tarjoaa heille mieleenpainuvan kulttuurikokemuksen. Lapset oppivat näytelmässämme myös uusia lauluja ja loruja osallistavan toiminnan kautta. Näytelmämme aihepiiri käsittelee ystävyyttä ja erilaisuuden hyväksymistä, mikä on mielestäni tärkeä ja ajankohtainen aihe.