IT-tuen tehostaminen tiedonhallinnan keinoin
Kiviranta, Aleksi (2016)
Kiviranta, Aleksi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295579
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan IT-tuessa tapahtuvaa tietämyksenhallintaa ja sen hyödyntämistä jokapäiväisessä toiminnassa. Työn tavoitteena on esittää keinoja, miten IT-tuki voisi paremmin ratkaista ongelmia, jotka kohdistuvat laitteiden ja ohjelmien tukipyyntöihin. Lopullisena päämääränä on kokonaisvaltaisen asiakaspalvelun parantaminen.
Opinnäytetyön tieto-osuudessa tarkastellaan IT-tuen toimintaa, tukipyyntöjen vastaan-ottamista ja tietämyksenhallinnan yleistä kolmivaihemallia. Tyypillisiä tiedonhallinnan ongelmia usein ovat tiedon saavutettavuus ja tiedonkulku. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytetään laadulliseen tutkimukseen perustuvaa tutkittavan kohteen ominaisuuksiin ja laatuun pohjautuvaa tutkijan omaa kokonaisvaltaista havainnointia.
Työn lopputuloksena esitellään ja arvioidaan yleisimmät tietämyksenhallinnan työkalut ja menetelmät sekä arvioidaan niiden käyttökelpoisuus IT-tuen toiminnan tehostamiseksi. Tämä tutkimus on tarkoitettu IT-tukea tuottaville yrityksille ja eri organisaation mikrotuen käyttöön.
Opinnäytetyön tieto-osuudessa tarkastellaan IT-tuen toimintaa, tukipyyntöjen vastaan-ottamista ja tietämyksenhallinnan yleistä kolmivaihemallia. Tyypillisiä tiedonhallinnan ongelmia usein ovat tiedon saavutettavuus ja tiedonkulku. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytetään laadulliseen tutkimukseen perustuvaa tutkittavan kohteen ominaisuuksiin ja laatuun pohjautuvaa tutkijan omaa kokonaisvaltaista havainnointia.
Työn lopputuloksena esitellään ja arvioidaan yleisimmät tietämyksenhallinnan työkalut ja menetelmät sekä arvioidaan niiden käyttökelpoisuus IT-tuen toiminnan tehostamiseksi. Tämä tutkimus on tarkoitettu IT-tukea tuottaville yrityksille ja eri organisaation mikrotuen käyttöön.