Keskusteleva esimiestyö
Salakka, Tanja (2016)
Salakka, Tanja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295638
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keskustelevan esimiestyön tärkeimpiä osa-alueita sekä tutkia miten eri esimiehet kokevat työssään viestinnän, palautteen antamisen, kuuntelemisen, palaverit ja kehityskeskustelut. Tutkimus tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja pohjana haastattelussa käytettiin haastattelurunkoa. Opinnäytetyön tarkoitus on olla sen kirjoittajalle eräänlainen mentorointi ja oppimismatka keskustelevan esimiestyön perusteemoihin.
Teoriaosuudessa keskitytään keskustelevan esimiestyön tärkeimpiin perusasioihin kuten viestintään, kuuntelemiseen, palautteen antamiseen ja kehityskeskusteluihin. Teoriaosuuden tarkoitus on tuoda tutuksi lukijalle keskustelevan esimiestyön tärkeimpiä perusasioita ja auttaa lisäämään tietoa esimiestyötä aloittaville henkilöille ja jo esimiestyötä tekeville henkilöille.
Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että tärkeintä on luottamus ja viestintä. Lähes kaikki haastateltavat sanoivat, että kasvokkain tapahtuva viestintä on parempi kuin kirjallinen viestintä ja ilman luottamusta ei voi olla esimiehenä. Kehityskeskustelut ovat myös tärkeitä. Kehityskeskustelut ovat hyvä johtamisen apuväline, mutta niitä tulisi uudistaa. Vaikeimmiksi asioiksi koettiin palautteen antaminen ja kuunteleminen. Osa haastateltavista oli sitä mieltä, että heidän tulisi antaa enemmän palautetta työntekijöilleen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keskustelevan esimiestyön tärkeimpiä osa-alueita sekä tutkia miten eri esimiehet kokevat työssään viestinnän, palautteen antamisen, kuuntelemisen, palaverit ja kehityskeskustelut. Tutkimus tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja pohjana haastattelussa käytettiin haastattelurunkoa. Opinnäytetyön tarkoitus on olla sen kirjoittajalle eräänlainen mentorointi ja oppimismatka keskustelevan esimiestyön perusteemoihin.
Teoriaosuudessa keskitytään keskustelevan esimiestyön tärkeimpiin perusasioihin kuten viestintään, kuuntelemiseen, palautteen antamiseen ja kehityskeskusteluihin. Teoriaosuuden tarkoitus on tuoda tutuksi lukijalle keskustelevan esimiestyön tärkeimpiä perusasioita ja auttaa lisäämään tietoa esimiestyötä aloittaville henkilöille ja jo esimiestyötä tekeville henkilöille.
Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että tärkeintä on luottamus ja viestintä. Lähes kaikki haastateltavat sanoivat, että kasvokkain tapahtuva viestintä on parempi kuin kirjallinen viestintä ja ilman luottamusta ei voi olla esimiehenä. Kehityskeskustelut ovat myös tärkeitä. Kehityskeskustelut ovat hyvä johtamisen apuväline, mutta niitä tulisi uudistaa. Vaikeimmiksi asioiksi koettiin palautteen antaminen ja kuunteleminen. Osa haastateltavista oli sitä mieltä, että heidän tulisi antaa enemmän palautetta työntekijöilleen.