Kuljetustilausten sähköistäminen vaarallisia aineita lähettävässä yrityksessä
Parviainen, Miika (2016)
Parviainen, Miika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda varastohotellina toimivalle yritykselle Vantaco Oy:lle toimiva sähköinen kuljetustilausjärjestelmä. Sähköisen kuljetustilausjärjestelmän tulee olla helppokäyttöinen ja erilaisiin lähetyksiin helposti mukautuva. Tavoitteina järjestelmälle olivat lisäksi huokeat käyttökustannukset ja sopivuus muuttuvissa tilanteissa.
Järjestelmän toteutus on käytännössä kehityshanke, jossa eri lailla toimivista olemassa olevista toimintamalleista luodaan yhtenäinen järjestelmä. Lähtötilanteessa toiminnot ovat neljässä eri lailla toimivassa yksikössä. Lähetyksiä lähetetään päivittäin usealla eri kuljetusliikkeellä varastohotelliasiakkaiden omilla kuljetussopimuksilla ja kuljetustilaukset sekä kuljetuksien paperit toteutetaan monella eri tavalla.
Markkinoilla olevista toimijoista löytyi helposti varteenotettava kumppani, jonka palveluilla järjestelmää otettiin käyttöön. Kyseessä on Pohjoismaiden johtava palveluntarjoaja Unifaun. Sen kuljetustenhallintajärjestelmä tarjoaa kaiken tarvittavan siihen, että Vantacon kaikki kotimaan lähetykset oli mahdollista saada toimimaan yhtenäisesti.
Teoriaosuudessa lukijaa tutustutetaan kuljetuksiin, kuljetuksissa tarvittaviin dokumentteihin, sähköisiin sanomiin ja vaarallisten aineiden määritelmiin ja säädöksiin. Teorian on tarkoitus selventää empiirisessä osiossa läpi käytävää kuljetustilausjärjestelmäprosessia, jossa etenkin vaaralliset aineet ja dokumentit ovat erittäin merkittävässä roolissa.
Opinnäytetyön lopputuloksena Vantacolla on toimiva sähköinen kuljetustilausjärjestelmä, joka on helppokäyttöinen ja toimintavarma. Unifaunin tarjoama kattava raportointimahdollisuus ja valmiit yhteydet suurimpien kotimaan kuljetusliikkeiden kanssa ovat auttaneet hallitsemaan ja yhtenäistämään kaiken lähtevän kappaletavaraliikenteen kotimaassa.
Järjestelmän toteutus on käytännössä kehityshanke, jossa eri lailla toimivista olemassa olevista toimintamalleista luodaan yhtenäinen järjestelmä. Lähtötilanteessa toiminnot ovat neljässä eri lailla toimivassa yksikössä. Lähetyksiä lähetetään päivittäin usealla eri kuljetusliikkeellä varastohotelliasiakkaiden omilla kuljetussopimuksilla ja kuljetustilaukset sekä kuljetuksien paperit toteutetaan monella eri tavalla.
Markkinoilla olevista toimijoista löytyi helposti varteenotettava kumppani, jonka palveluilla järjestelmää otettiin käyttöön. Kyseessä on Pohjoismaiden johtava palveluntarjoaja Unifaun. Sen kuljetustenhallintajärjestelmä tarjoaa kaiken tarvittavan siihen, että Vantacon kaikki kotimaan lähetykset oli mahdollista saada toimimaan yhtenäisesti.
Teoriaosuudessa lukijaa tutustutetaan kuljetuksiin, kuljetuksissa tarvittaviin dokumentteihin, sähköisiin sanomiin ja vaarallisten aineiden määritelmiin ja säädöksiin. Teorian on tarkoitus selventää empiirisessä osiossa läpi käytävää kuljetustilausjärjestelmäprosessia, jossa etenkin vaaralliset aineet ja dokumentit ovat erittäin merkittävässä roolissa.
Opinnäytetyön lopputuloksena Vantacolla on toimiva sähköinen kuljetustilausjärjestelmä, joka on helppokäyttöinen ja toimintavarma. Unifaunin tarjoama kattava raportointimahdollisuus ja valmiit yhteydet suurimpien kotimaan kuljetusliikkeiden kanssa ovat auttaneet hallitsemaan ja yhtenäistämään kaiken lähtevän kappaletavaraliikenteen kotimaassa.