Henkilökohtaisten pankkineuvojien valmiudet digitalisoituvassa työympäristössä : case Nordea Pankki Suomi Oyj
Malin, Marika (2016)
Malin, Marika
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025875
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli tutkia Kaakkois-Suomen alueen henkilökohtaisten pankkineuvojien valmiuksia digitalisoituvassa työympäristössä. Tavoitteena oli kerätä tietoa tämän hetken osaamisen tasosta ja tulevaisuuden osaamistarpeista, sekä henkilökohtaisilta pankkineuvojilta että esimiehiltä, ja antaa tutkimustulosten perusteella kehittämisehdotus, jotta osaamisen taso voidaan tulevaisuudessa varmistaa. Kehittämisehdotuksen tavoitteena oli varmistaa se, että osaamisen tasoa voidaan parantaa ja näin ollen saavuttaa parempi kustannustehokkuus ja kilpailukyky digitalisoituvassa työympäristössä.
Tietoperustassa keskitytään digitalisaatioon ja osaamisen johtamiseen. Digitalisaatio on nopeasti kasvava ilmiö ja yritykset pystyvät hyödyntämään entistä enemmän digitaalisia kanavia toiminnassaan. Jotta voidaan varmistaa, että yritys saa mahdollisimman paljon hyötyä asiakkaille tarjoamistaan digitaalisista palveluista, pitää varmistaa työntekijöiden osaamisen taso. Osaamisen johtaminen on tässä ratkaisevassa asemassa ja se on osa kehittämistyöni tietoperustaa.
Empiirisen osan tutkimusaineiston keruu toteutettiin henkilökohtaisten pankkineuvojien osalta sähköisellä tutkimuslomakkeella, joka sisälsi sekä määrällisiä että avoimia kysymyksiä. Esimiehet haastateltiin kahdenkeskisissä tapaamisissa. Haastattelut tallennettiin puhelimeni sanelimella ja ne litteroitiin tutkimusaineistoon.
Kehitystyön tulosena syntynyt ehdotus ei ole sellaisenaan käytettävissä, koska se vaatii hyväksynnän organisaation koulutuksesta vastaavalta osastolta. Ehdotuksen tarkoituksena on kuroa umpeen tutkimustuloksissa esiintulleita kuiluja, ja varmistaa tulevaisuudessa tasavertainen osaamisen taso henkilökohtaisten pankkineuvojien osalta.
Tietoperustassa keskitytään digitalisaatioon ja osaamisen johtamiseen. Digitalisaatio on nopeasti kasvava ilmiö ja yritykset pystyvät hyödyntämään entistä enemmän digitaalisia kanavia toiminnassaan. Jotta voidaan varmistaa, että yritys saa mahdollisimman paljon hyötyä asiakkaille tarjoamistaan digitaalisista palveluista, pitää varmistaa työntekijöiden osaamisen taso. Osaamisen johtaminen on tässä ratkaisevassa asemassa ja se on osa kehittämistyöni tietoperustaa.
Empiirisen osan tutkimusaineiston keruu toteutettiin henkilökohtaisten pankkineuvojien osalta sähköisellä tutkimuslomakkeella, joka sisälsi sekä määrällisiä että avoimia kysymyksiä. Esimiehet haastateltiin kahdenkeskisissä tapaamisissa. Haastattelut tallennettiin puhelimeni sanelimella ja ne litteroitiin tutkimusaineistoon.
Kehitystyön tulosena syntynyt ehdotus ei ole sellaisenaan käytettävissä, koska se vaatii hyväksynnän organisaation koulutuksesta vastaavalta osastolta. Ehdotuksen tarkoituksena on kuroa umpeen tutkimustuloksissa esiintulleita kuiluja, ja varmistaa tulevaisuudessa tasavertainen osaamisen taso henkilökohtaisten pankkineuvojien osalta.