Digitalisaatio ja käyttäjädatan hyödyntäminen markkinointiviestinnässä
Knuuttila, Henri (2016)
Knuuttila, Henri
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295625
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin digitalisaation vaikutusta media-alan yritykseen ja sitä, mitä haasteita sekä mahdollisuuksia se tuo mukanaan. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Mediatalo ESA Oy ja opinnäytetyö tehtiin Mediatalo ESA:lle yrityksen sähköiset palvelut -yksikön pyynnöstä.
Aihetta lähestyttiin työssä lähinnä mobiili- sekä päätelaitenäkökulmasta. Internet of Things tuo markkinoille jatkuvasti uusia päätelaitetteita, ja mikäli media-alan yritys haluaa pysyä muutoksessa mukana, niitä ei voi jättää huomioimatta. Päätelaitteista keskityttiin perinteisiin mobiililaitteisiin ja IoT:n osalta kuluttajien keskuudessa suosittuihin ratkaisuihin esimerkkien kautta. Media-alan yrityksen näkökulmasta keskityttiin mahdollisuuksiin, joita IoT näiden ratkaisujen puolesta tarjoaa, sekä siihen, miten niitä voidaan hyödyntää.
Työn tutkimusongelmana oli, kuinka mediayritys voi mukautua digitalisaation tuomaan murrokseen ja kuinka kuluttajan käyttötottumukset muuttuvat tämän myötä. Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää Mediatalo ESA:n näkökulmasta IoT:n mahdollisuuksia ja haasteita. Työssä rajattiin digitalisaatio päätelaitenäkökulmaan ja kuluttajien päätelaitteiden sekä median käyttötottumusten muutokseen. IoT:ssä keskityttiin kuluttajaratkaisuihin ja jätettiin näin ollen esimerkiksi teollinen Internet pois työn aihepiiristä. Työssä esiteltiin myös muutamia ratkaisuvaihtoehtoja esimerkiksi ohjelmien kannalta. Työssä ei kuitenkaan oteta kantaa siihen, mikä eri vaihtoehdoista on yrityksen kannalta paras, koska yritysten tarpeet vaihtelevat paljon.
Tutkimuksen aikana selvisi, kuinka tärkeään osaan mobiilikäyttö tämän päivän yhteiskunnassa on noussut. Sen kasvu on huomattavaa. Lisäksi uusien päätelaitteiden määrä on selkeässä kasvussa. Median käyttö on myös muuttunut esimerkiksi katselutottumusten kautta, mikä on tärkeää ottaa huomioon palveluita tarjoavan yrityksen näkökulmasta.
Aihetta lähestyttiin työssä lähinnä mobiili- sekä päätelaitenäkökulmasta. Internet of Things tuo markkinoille jatkuvasti uusia päätelaitetteita, ja mikäli media-alan yritys haluaa pysyä muutoksessa mukana, niitä ei voi jättää huomioimatta. Päätelaitteista keskityttiin perinteisiin mobiililaitteisiin ja IoT:n osalta kuluttajien keskuudessa suosittuihin ratkaisuihin esimerkkien kautta. Media-alan yrityksen näkökulmasta keskityttiin mahdollisuuksiin, joita IoT näiden ratkaisujen puolesta tarjoaa, sekä siihen, miten niitä voidaan hyödyntää.
Työn tutkimusongelmana oli, kuinka mediayritys voi mukautua digitalisaation tuomaan murrokseen ja kuinka kuluttajan käyttötottumukset muuttuvat tämän myötä. Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää Mediatalo ESA:n näkökulmasta IoT:n mahdollisuuksia ja haasteita. Työssä rajattiin digitalisaatio päätelaitenäkökulmaan ja kuluttajien päätelaitteiden sekä median käyttötottumusten muutokseen. IoT:ssä keskityttiin kuluttajaratkaisuihin ja jätettiin näin ollen esimerkiksi teollinen Internet pois työn aihepiiristä. Työssä esiteltiin myös muutamia ratkaisuvaihtoehtoja esimerkiksi ohjelmien kannalta. Työssä ei kuitenkaan oteta kantaa siihen, mikä eri vaihtoehdoista on yrityksen kannalta paras, koska yritysten tarpeet vaihtelevat paljon.
Tutkimuksen aikana selvisi, kuinka tärkeään osaan mobiilikäyttö tämän päivän yhteiskunnassa on noussut. Sen kasvu on huomattavaa. Lisäksi uusien päätelaitteiden määrä on selkeässä kasvussa. Median käyttö on myös muuttunut esimerkiksi katselutottumusten kautta, mikä on tärkeää ottaa huomioon palveluita tarjoavan yrityksen näkökulmasta.