Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Topicality and Teaching in International Marketing Study Modules in Saimaa University of Applied Sciences

Kojo, Elisa (2010)

 
Avaa tiedosto
Kojo_Elisa.pdf (341.6Kt)
Lataukset: 


Kojo, Elisa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002222437
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Elisa Kojo
Topicality and Teaching in International Marketing Study Modules in Saimaa University of Applied Sciences, 62 sivua, 1 liite
Saimaan ammattikorkeakoulu, Lappeenranta
Liiketalous, Kansainvälinen kauppa
Opinnäytetyö 2010
Ohjaaja: Yliopettaja Kirsi Viskari

Tämän opinnäytetyön tavoite on kuvata markkinoinnin opintokokonaisuuksia Saimaan ammattikorkeakoulussa, muissa valituissa suomalaisissa ammattikorkeakouluissa, sekä taiwanilaisessa Shih Chien Universityssa. Tutkimus pohtii sitä miten tulevaisuuden kansainvälisen kaupan osaajille taataan laadukas koulutus. Koulutuksen ajankohtaisuus on erityisen tärkeää markkinoinnin alalla. Saimaan ammattikorkeakoulu uudistaa opintokokonaisuuksiaan ja opinnäytetyö on tehty koulun hyväksi.

Kevään 2009 oppilasvaihto Shih Chien Universityssa ja 3,5 vuoden ajan Saimaan ammattikorkeakoulun oppilaana oleminen mahdollisti henkilökohtaisten kokemusten hyödyntämisen empiirisessä tutkimuksessa. Työ sisältää myös tutkimusta varten haastateltujen kahden taiwanilaisen ja kahden suomalaisen opettajan näkemyksiä ja kokemuksia. Teoreettista tietoa hyödynnettiin kansainvälisen markkinoinnin laajan käsitteen määrittelemiseen ja tutkimiseen markkinoinnin opetuksen näkökulmasta.

Tutkimustulokset eivät osoittaneet suuria eroavaisuuksia mukana olleiden opetussuunnitelmien välillä. Haastatellut opettajat esittivät samankaltaisia käsityksiä markkinoinnin opettamisesta ja opetusmetodeista. Markkinointi on universaali tiede. Ammattikorkeakouluilla on omat painotuksensa jotka heijastuvat opetukseen, Saimaan ammattikorkeakoulussa painotus on mitä ilmeisimmin Venäjän-kauppa. Tutkimustulosten perusteella esitettiin, että koulun Kansainvälisen kaupan ohjelman opetussuunnitelman vaihtoehtoinen painotus voisi olla esimerkiksi kommunikaatio tai teknologia. Yhteistyöhön sekä koulun sisällä että koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa kannustettiin enenevissä määrin. Esimerkiksi ammattiharjoittelua voitaisiin hyödyntää paremmin tiedon kulun paikallisen työelämän ja ammattikorkeakoulun välillä mahdollistavana kanavana. Kompetenssialueet ja opintokokonaisuudet ovat tutkituissa kouluissa erilaisia. Ne olivat helposti ymmärrettävissä, mutta Saimaan ammattikorkeakoulussa jokseenkin yleisiä ja ennalta arvattavia. Työssä ehdotettiinkin että koulu esittäisi tarjontansa mielenkiintoisemmin, vaikka tarjonnan sisältö pysyisi samana.

Mielenkiintoisia jatkotutkimuksen aiheita olisivat se, ovatko markkinoinnin opetuskokonaisuudet muuttuneet, mitä on tai ei ole tehty ja miksi, sekä mahdollisten opiskelijoiden Kansainvälisen kaupan ohjelmalle asettamat odotukset. Tämä olisi avuksi opiskelun houkuttelevuuden ja Saimaan ammattikorkeakoulun imagon kehittämisessä. Tutkimuksessa ehdotettiin myös valmistuneiden opiskelijoiden säännönmukaista seuraamista.

Avainsanat: Kansainvälinen markkinointi, Koulutus, Opintokokonaisuus, Ammattikorkeakoulu
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste