Äänisuunnittelijan rooli elokuvatuotannossa : Äänisuunnittelijana lyhytelokuvassa
Ollula, Jesse (2016)
Ollula, Jesse
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035995
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimus äänisuunnittelijan roolista elokuvassa ja lyhytelokuvassa. Äänisuunnittelijan roolia elokuvassa on tutkittu luetun kirjallisuuden, alan ammattilaisten kokemuksien ja omakohtaisten kokemuksien kautta. Äänisuunnittelijan rooli lyhytelokuvassa on pitkälti omakohtainen kokemus ja tutkimus sieltä saatuihin konkreettisiin kokemuksiin.
Opinnäytetyö jakautuu vahvasti kolmeen vaiheeseen. Ensiksi käydään läpi äänisuunnittelijan toimenkuvaa yleisesti elokuvassa. Toisessa vaiheessa pureudutaan elokuva-tuotannon kolmeen eri vaiheeseen. Ennakkotuotannon, kuvausvaiheen ja lopuksi jälki-tuotannon vaiheisiin äänisuunnittelijan roolissa. Kolmannessa vaiheessa käydään läpi omaa konkreettista kokemusta äänisuunnittelijan roolista lyhytelokuvassa. Kolmannessa vaiheessa käydään läpi jokainen tuotantovaiheen ja peilataan omaa kokemustani opittuun tietoon. Lopuksi pohditaan miten äänisuunnittelija voi kehittää itseään ammatissaan joka päiväisessä elämässä. Myös äänisuunnittelijan ja musiikin välistä yhteyttä ja sen tuomaa mahdollista lisäetua alalle pohditaan.
Koska äänisuunnittelijan rooli vaihtelee tuotannosta riippuen, ei siitä voi myöskään kirjoittaa mustaa valkoiselle. Äänisuunnittelijan rooli poikkeaa myös maittain. Sillä saattaa olla Hollywoodin elokuvatuotannossa jopa kaksi täysin eri tarkoitusta. Opinnäytetyössä kerrotaan äänisuunnittelijan rooli suomalaisessa elokuvatuotannossa pääpiirteittäin, koska aihe on suhteellisen laaja.
Opinnäytetyö jakautuu vahvasti kolmeen vaiheeseen. Ensiksi käydään läpi äänisuunnittelijan toimenkuvaa yleisesti elokuvassa. Toisessa vaiheessa pureudutaan elokuva-tuotannon kolmeen eri vaiheeseen. Ennakkotuotannon, kuvausvaiheen ja lopuksi jälki-tuotannon vaiheisiin äänisuunnittelijan roolissa. Kolmannessa vaiheessa käydään läpi omaa konkreettista kokemusta äänisuunnittelijan roolista lyhytelokuvassa. Kolmannessa vaiheessa käydään läpi jokainen tuotantovaiheen ja peilataan omaa kokemustani opittuun tietoon. Lopuksi pohditaan miten äänisuunnittelija voi kehittää itseään ammatissaan joka päiväisessä elämässä. Myös äänisuunnittelijan ja musiikin välistä yhteyttä ja sen tuomaa mahdollista lisäetua alalle pohditaan.
Koska äänisuunnittelijan rooli vaihtelee tuotannosta riippuen, ei siitä voi myöskään kirjoittaa mustaa valkoiselle. Äänisuunnittelijan rooli poikkeaa myös maittain. Sillä saattaa olla Hollywoodin elokuvatuotannossa jopa kaksi täysin eri tarkoitusta. Opinnäytetyössä kerrotaan äänisuunnittelijan rooli suomalaisessa elokuvatuotannossa pääpiirteittäin, koska aihe on suhteellisen laaja.