Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n sponsorihaun mallinnus
Sassi, Anniina (2016)
Sassi, Anniina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214738
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n sponsorihaku prosessimallinnuksen keinoin. Mallinnuksen tarkoituksena oli kehittää visuaalinen, kompakti ja selkeä ohje Poikkitieteelliselle Pursiseura ry:lle sponsorihankinnan tehostamiseksi. Työ on erityisesti suunnattu Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n sponsorivastaavalle sekä helpottamaan uusien sponsorityöryhmän jäsenten ja uuden vastaavan perehdyttämistä. Toimeksianto opinnäytetyölle tuli Poikkitieteelliseltä Pursiseura ry:ltä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n sponsorihaun ja prosessimallintamisen kannalta keskeisiä aiheita. Käsitellessä sponsorointia yleisellä tasolla pohditaan mitä sponsorointi on. Aiheita on tarkasteltu yrityksen näkökulmasta pohtimalla sponsoroinnin kytkeytymistä markkinointiin sekä mitkä ovat yrityksen tavoitteet ja mitkä tekijät vaikuttavat sponsorointipäätöksiin. Sponsorin hakijan näkökulmasta on tarkasteltu kahden erityyppisen sponsorihakumenetelmän suunnittelu-, myynti-, mahdollistamisen- sekä ansaitsemisvaiheita. Prosessimallinnusta on tarkasteltu prosessiajattelun, prosessimallinnuksen hyödyntämisen, prosessikuvauksen symbolien ja prosessien mallintamisen näkökulmista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, net scoutingia, benchmarkingia sekä Business Model Canvasia. Teemahaastattelu toteutettiin Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n hallituksen jäsenelle, joka on toiminut yhdistyksessä varapuheenjohtajana, markkinointivastaavana sekä sponsorivastaavana. Net scoutingia käytettiin tiedon etsimiseen internetistä ja benchmarkingia toisten samankaltaisten yritysten sponsoreiden kartoittamiseen. Business Model Canvasia käytettiin havainnollistamaan Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n liiketoimintamallia.
Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n sponsorihaun prosessi jaettiin neljään osaan: Suunnitteluun, myyntiin, mahdollistamiseen ja ansaitsemiseen Alajan (2001) sponsorihaun toimintamallin mukaan. Mallia ei ole käytetty sellaisenaan vaan sitä on muokattu Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n sponsorihakuun sopivaksi. Siihen on myös sovellettu Greyn ja Skildum-Reidin (2003; 2008) toimintamallia. Jokaisesta osasta tehtiin oma prosessimallinnus Lucidchart työkalun avulla.
Lopullisia mallinnuksia ohjeistuksineen on analysoitu sekä arvioitu SWOT-analysointityökalun avulla yhdessä Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n jäsenen kanssa. SWOT-analysoinnilla kartoitettiin prosessien vahvuuksia, mahdollisuuksia, uhkia ja heikkouksia.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n sponsorihaun ja prosessimallintamisen kannalta keskeisiä aiheita. Käsitellessä sponsorointia yleisellä tasolla pohditaan mitä sponsorointi on. Aiheita on tarkasteltu yrityksen näkökulmasta pohtimalla sponsoroinnin kytkeytymistä markkinointiin sekä mitkä ovat yrityksen tavoitteet ja mitkä tekijät vaikuttavat sponsorointipäätöksiin. Sponsorin hakijan näkökulmasta on tarkasteltu kahden erityyppisen sponsorihakumenetelmän suunnittelu-, myynti-, mahdollistamisen- sekä ansaitsemisvaiheita. Prosessimallinnusta on tarkasteltu prosessiajattelun, prosessimallinnuksen hyödyntämisen, prosessikuvauksen symbolien ja prosessien mallintamisen näkökulmista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, net scoutingia, benchmarkingia sekä Business Model Canvasia. Teemahaastattelu toteutettiin Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n hallituksen jäsenelle, joka on toiminut yhdistyksessä varapuheenjohtajana, markkinointivastaavana sekä sponsorivastaavana. Net scoutingia käytettiin tiedon etsimiseen internetistä ja benchmarkingia toisten samankaltaisten yritysten sponsoreiden kartoittamiseen. Business Model Canvasia käytettiin havainnollistamaan Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n liiketoimintamallia.
Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n sponsorihaun prosessi jaettiin neljään osaan: Suunnitteluun, myyntiin, mahdollistamiseen ja ansaitsemiseen Alajan (2001) sponsorihaun toimintamallin mukaan. Mallia ei ole käytetty sellaisenaan vaan sitä on muokattu Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n sponsorihakuun sopivaksi. Siihen on myös sovellettu Greyn ja Skildum-Reidin (2003; 2008) toimintamallia. Jokaisesta osasta tehtiin oma prosessimallinnus Lucidchart työkalun avulla.
Lopullisia mallinnuksia ohjeistuksineen on analysoitu sekä arvioitu SWOT-analysointityökalun avulla yhdessä Poikkitieteellisen Pursiseura ry:n jäsenen kanssa. SWOT-analysoinnilla kartoitettiin prosessien vahvuuksia, mahdollisuuksia, uhkia ja heikkouksia.