Digitaalisen markkinoinnin markkinointisuunnitelman kehittäminen yritys X:lle
Myllynen, Juhopekka (2016)
Myllynen, Juhopekka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124201
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena kehitettiin toimeksiantaja yritys X:lle digi-taalisen markkinoinnin markkinointisuunnitelma, joka pyrkii vuorovaikutukseen kuluttajien ja lähiruokatuottajien kanssa.. Tarkoituksena mahdollistettiin opinnäytetyön tuotoksen hyödyn-täminen toimeksiantajan liiketoimintasuunnitelman kehittämiseksi. Yritys X on lähiruokaan ja uudenlaiseen foodhub toimintamalliin perustuva startup yritys.
Opinnäytetyön aikana keskeisenä viitekehyksenä käytettiin lähiruokaa, digitaalista markkinointia ja markkinointisuunnitelmaa. Viitekehyksessä käsiteltiin lähiruoan ja sen markkinoilla toimimisen nykytilannetta, digitaalista markkinointia ja sen eri markkinointikeinojen hyödyntämistä yrityksen toiminnassa sekä markkinointisuunnitelma. Näiden eri teorioiden ja niiden tulosten päätelmien avulla koottiin yritys X:lle digitaalisen markkinoinnin markkinointisuunnitelma liiketoiminnan kehittämiseksi.
Mahdollisimman tehokkaan digitaalisen markkinoinnin markkinointisuunnitelman luomiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin menetelmiä. Menetelmiksi valittiin netscouting, kilpailija-analyysi, haastattelu ja PESTE -analyysi. Netscoutingin toimiessa näistä menetelmistä hyödyl-lisimpänä. Netscoutingin tuloksista tehtiin päätelmiä, joita yritys X:ssä pystyttiin hyödyntämään omassa digitaalisessa markkinoinnissa.
Toimeksiantajalle laadittiin tuotos, joka on hyödyksi yritys X:n liiketoiminnan kehittämiseksi ja kehitettiin ehdotuksia digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseksi. Teknologian kehittyessä nähtiin yritys X:n toiminnassa tärkeänä tiedostaa sen hetken tärkeimmät ja suosituimmat tek-nologiat, joita pystyttiin käyttämään digitaalisessa markkinoinnissa. Yhtenä kehittämisehdo-tuksena yritys X:lle annettiin mobiilisovelluksen kehittäminen. Sen avulla asiakkaiden elämää helpotettiin sekä yritys X:lle annettiin lisää digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön aikana keskeisenä viitekehyksenä käytettiin lähiruokaa, digitaalista markkinointia ja markkinointisuunnitelmaa. Viitekehyksessä käsiteltiin lähiruoan ja sen markkinoilla toimimisen nykytilannetta, digitaalista markkinointia ja sen eri markkinointikeinojen hyödyntämistä yrityksen toiminnassa sekä markkinointisuunnitelma. Näiden eri teorioiden ja niiden tulosten päätelmien avulla koottiin yritys X:lle digitaalisen markkinoinnin markkinointisuunnitelma liiketoiminnan kehittämiseksi.
Mahdollisimman tehokkaan digitaalisen markkinoinnin markkinointisuunnitelman luomiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin menetelmiä. Menetelmiksi valittiin netscouting, kilpailija-analyysi, haastattelu ja PESTE -analyysi. Netscoutingin toimiessa näistä menetelmistä hyödyl-lisimpänä. Netscoutingin tuloksista tehtiin päätelmiä, joita yritys X:ssä pystyttiin hyödyntämään omassa digitaalisessa markkinoinnissa.
Toimeksiantajalle laadittiin tuotos, joka on hyödyksi yritys X:n liiketoiminnan kehittämiseksi ja kehitettiin ehdotuksia digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseksi. Teknologian kehittyessä nähtiin yritys X:n toiminnassa tärkeänä tiedostaa sen hetken tärkeimmät ja suosituimmat tek-nologiat, joita pystyttiin käyttämään digitaalisessa markkinoinnissa. Yhtenä kehittämisehdo-tuksena yritys X:lle annettiin mobiilisovelluksen kehittäminen. Sen avulla asiakkaiden elämää helpotettiin sekä yritys X:lle annettiin lisää digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia.