3D-mallintamisen ja -animoinnin hyödyntäminen 2D-pelituotannossa
Talasmäki, Elina (2016)
Talasmäki, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056283
Tiivistelmä
3D- ja 2D -grafiikoiden yhdistäminen peleissä tai muussa mediassa ei ole mikään uusi tai poikkeuksellinen asia. Kyseistä tapaa on käytetty jo pitkään ja useammalla eri tavalla, jotta saavutettaisiin haluttuja hyötyjä. Nämä voidaan jakaa esimerkiksi käytännöllisiin ja esteettisiin etuihin. Käytännössä molempien tekniikoiden käytöstä voi hyötyä esimerkiksi rahan ja ajan säästöllä, kun taas visuaalisesti yhdistelemällä näitä tyylejä voi saada aikaan estetiikkaa, joka ei pelkästään toisella onnistuisi.
Tämän opinnäytetyön tehtävä on alustavasti kartoittaa 3D-mallintamisen ja animoinnin hyötyjä ja haittoja 2D-ympäristössä, sen visuaalisia mahdollisuuksia ja rajoituksia. Lisäksi se tarkastelee sitä, onko metodista haastajaksi 2D-animaatiolle ajansäästöllisistä näkökulmista. Projekti, johon 3D:n käyttöä harkitaan, tulisi olemaan muuten täysin 2D-grafiikoilla ja -moottorilla tuotettu. Pelihahmot olisi kuitenkin tarkoitus alun perin mallintaa ja animoida 3D-ohjelmassa. Tarkoituksena on selvittää, onko tällä tavalla mahdollista saada aikaan yhtenäistä, mutta silti mielenkiintoista visuaalista efektiä peliin niin, että sitä on järkevää käyttää täysimääräisesti useamman hahmon mallinnukseen ja animointiin.
Teoriaosassa käydään lävitse tärkeimpiä 3D:n käsitteitä ja termejä, 3D:n käyttöä peleissä sekä sen ja 2D:n eroja. Lisäksi teoriakappaleessa analysoidaan yleisiä syitä sille, miksi näitä kahta eri grafiikkatyyliä voidaan tai halutaan yhdistellä toisiinsa. Käytännön osassa selvitetään käytetyn 3D-ohjelman mahdollisuuksia mallintamalla yksinkertainen hahmo ja testaamalla erinäisiä työkaluja ja työskentelytapoja. Kaikkiaan tavoite on nähdä, minkälaisia visuaalisia tuotoksia näillä keinoilla voi saavuttaa, ja siten kartoittaa tuloksia tulevaa peliprojektia varten.
Tämän opinnäytetyön tehtävä on alustavasti kartoittaa 3D-mallintamisen ja animoinnin hyötyjä ja haittoja 2D-ympäristössä, sen visuaalisia mahdollisuuksia ja rajoituksia. Lisäksi se tarkastelee sitä, onko metodista haastajaksi 2D-animaatiolle ajansäästöllisistä näkökulmista. Projekti, johon 3D:n käyttöä harkitaan, tulisi olemaan muuten täysin 2D-grafiikoilla ja -moottorilla tuotettu. Pelihahmot olisi kuitenkin tarkoitus alun perin mallintaa ja animoida 3D-ohjelmassa. Tarkoituksena on selvittää, onko tällä tavalla mahdollista saada aikaan yhtenäistä, mutta silti mielenkiintoista visuaalista efektiä peliin niin, että sitä on järkevää käyttää täysimääräisesti useamman hahmon mallinnukseen ja animointiin.
Teoriaosassa käydään lävitse tärkeimpiä 3D:n käsitteitä ja termejä, 3D:n käyttöä peleissä sekä sen ja 2D:n eroja. Lisäksi teoriakappaleessa analysoidaan yleisiä syitä sille, miksi näitä kahta eri grafiikkatyyliä voidaan tai halutaan yhdistellä toisiinsa. Käytännön osassa selvitetään käytetyn 3D-ohjelman mahdollisuuksia mallintamalla yksinkertainen hahmo ja testaamalla erinäisiä työkaluja ja työskentelytapoja. Kaikkiaan tavoite on nähdä, minkälaisia visuaalisia tuotoksia näillä keinoilla voi saavuttaa, ja siten kartoittaa tuloksia tulevaa peliprojektia varten.