Elämyksellisen matkailukonseptin kehittäminen: Case Runojuna
Lintunen, Ella (2016)
Lintunen, Ella
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025818
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on elämyksellisen matkailukonseptin kehittäminen. Kehittävästä matkailukonseptista käytetään nimeä Runojuna. Toimeksiantajana työlle on Tapahtumajuna, joka on Tampere Guitar Festivalin kannatusyhdistys ry:n hallinnoima hanke. Työn tarkoituksena on kehittää toimeksiantajalle uusi toteutuskelpoinen matkailukonsepti osaksi heidän palvelutarjontaansa ja näin tukea heidän tavoitetta laajentaa liiketoimintaa uusiin kohteisiin. Työn tavoitteena on kehittää palvelumuotoiluprosessin avulla elämyksellinen matkailukonsepti Tapahtumajuna-hankkeelle, jossa on vieraan kannalta huomioitu edellytykset elämyksen kokemiseen. Työn tuotoksena on toteutuskelpoinen matkailukonsepti, joka kuvataan palvelupolun ja Blueprint–prosessikaavion avulla.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee elämyksen tuotteistamista matkailukonseptiksi. Teoreettinen osuus on jaettu kahdeksi osa-alueeksi. Ensimmäiseksi käsitellään elämyksellisyyttä, miten elämyksen kokeminen voidaan määritellä ja miten se voidaan tuotteistaa osaksi kaupallista matkailupalvelua. Toisessa pääluvussa käsitellään matkailupalvelun tuotteistamista ja konseptointia. Matkailukonseptilla tässä työssä tarkoitetaan tuotteistettua matkailupalvelu kokonaisuutta, joka koostuu useammista toisistaan riippumattomista palveluista. Näistä palveluista on tuotteistettu kokonaisuus, joka näyttäytyy asiakkaalle yhtenä eheänä matkailupalveluna.
Toiminnallisessa palvelun kehittämisprosessissa on hyödynnetty palvelumuotoilun prosessimallia Tuulaniemen (2013) mukaan. Kehitysprosessi etenee kyseisen mallin mukaisesti ja tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastattelua, havainnointia ja ideointimenetelmää. Palvelumuotoilulle tyypillisesti Runojunan asiakkaista on tutkimusmenetelmien avulla laadittu asiakasryhmät ja näiden perusteella tehty asiakasryhmiä kuvaavat asiakasprofiilit. Näitä asiakasprofiileja käytetään avuksi palvelupolku– ja Blueprint-prosessikaavion kuvauksessa. Niiden tarkoituksena on havainnollistaa asiakkaan kokemusta koko matkailuprosessin ajan ja tuoda asiakasnäkökulmaa paremmin esille.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee elämyksen tuotteistamista matkailukonseptiksi. Teoreettinen osuus on jaettu kahdeksi osa-alueeksi. Ensimmäiseksi käsitellään elämyksellisyyttä, miten elämyksen kokeminen voidaan määritellä ja miten se voidaan tuotteistaa osaksi kaupallista matkailupalvelua. Toisessa pääluvussa käsitellään matkailupalvelun tuotteistamista ja konseptointia. Matkailukonseptilla tässä työssä tarkoitetaan tuotteistettua matkailupalvelu kokonaisuutta, joka koostuu useammista toisistaan riippumattomista palveluista. Näistä palveluista on tuotteistettu kokonaisuus, joka näyttäytyy asiakkaalle yhtenä eheänä matkailupalveluna.
Toiminnallisessa palvelun kehittämisprosessissa on hyödynnetty palvelumuotoilun prosessimallia Tuulaniemen (2013) mukaan. Kehitysprosessi etenee kyseisen mallin mukaisesti ja tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastattelua, havainnointia ja ideointimenetelmää. Palvelumuotoilulle tyypillisesti Runojunan asiakkaista on tutkimusmenetelmien avulla laadittu asiakasryhmät ja näiden perusteella tehty asiakasryhmiä kuvaavat asiakasprofiilit. Näitä asiakasprofiileja käytetään avuksi palvelupolku– ja Blueprint-prosessikaavion kuvauksessa. Niiden tarkoituksena on havainnollistaa asiakkaan kokemusta koko matkailuprosessin ajan ja tuoda asiakasnäkökulmaa paremmin esille.