AIKAKAUSLEHDEN KANNEN TUTKIMINEN VISUAALISUUDEN JA TYPOGRAFIAN NÄKÖKULMASTA
Bröms, Birgitta (2016)
Bröms, Birgitta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086526
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätehtävänä on avata kannen ulottuvuuksia, mahdollisuuksia ja problematiikkaa. Päätehtävän asettaminen perustuu kannen tärkeyteen lehden
kokonaiskuvaa ajateltaessa. Näyttävän lehden kansi on suuri myyntivaltti lehdelle esimerkiksi uusia lukijoita haettaessa, joten toimivan kannen ominaisuuksia on hyvä kuvailla hieman lisää.
Nykypäivänä lehtiala elää vahvassa murroksessa informaation valuessa yhä enemmän digitaaliseen muotoon. Visuaalinen puoli korostuu paljon ja näin ollen lukijoiden huomio lehteen pyritään kiinnittämään näyttävillä, selkeillä ja houkuttelevilla kansilla. Tästä johtuen on paikallaan tutkia syvemmin, mistä eri osasista tämä lehden suurin myyntivaltti rakennetaan. Ulkonäkö, värit, asettelu ja sisältö saavat suurimman merkityksen.
Aineistona toimii teoreettisten lähteiden lisäksi kvalitatiivisin menetelmin hankittu empiirinen aineisto Kauneus ja Terveys -lehden ulkoasusta vastaavilta tahoilta.
Lehti ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1956 ja on yksi Suomen vanhimmista aikakauslehdistä. Arvostus on säilynyt läpi vuosien ja lehden asema suomalaisilla lehti-markkinoilla on edelleen vahva, koska se on pystynyt uudistumaan ajan vaatimalla tavalla. Tästä syystä Kauneus ja Terveys -lehden kehitys on varsin hyvä tarkastelun kohde, kun tavoitteena on oppia tunnistamaan hyvän lehtikannen erityispiirteet.
Kannen rakenteen analyysissa paljastuivat muun muassa paperin laadun muutokset, printtien kehittyminen ja näin myös parempi laatuinen painotuote. Kanteen sisällytetään huomattavasti enemmän informaatiota ja elementtejä rohkeammalla otteella kuin aiemmin. Opinnäytetyön myötä tekijän teoreettinen ymmärrys aikakauslehden kannen rakentumiseen laajeni huomattavasti ja on varmasti avuksi myös muille aiheesta kiinnostuneille.
kokonaiskuvaa ajateltaessa. Näyttävän lehden kansi on suuri myyntivaltti lehdelle esimerkiksi uusia lukijoita haettaessa, joten toimivan kannen ominaisuuksia on hyvä kuvailla hieman lisää.
Nykypäivänä lehtiala elää vahvassa murroksessa informaation valuessa yhä enemmän digitaaliseen muotoon. Visuaalinen puoli korostuu paljon ja näin ollen lukijoiden huomio lehteen pyritään kiinnittämään näyttävillä, selkeillä ja houkuttelevilla kansilla. Tästä johtuen on paikallaan tutkia syvemmin, mistä eri osasista tämä lehden suurin myyntivaltti rakennetaan. Ulkonäkö, värit, asettelu ja sisältö saavat suurimman merkityksen.
Aineistona toimii teoreettisten lähteiden lisäksi kvalitatiivisin menetelmin hankittu empiirinen aineisto Kauneus ja Terveys -lehden ulkoasusta vastaavilta tahoilta.
Lehti ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1956 ja on yksi Suomen vanhimmista aikakauslehdistä. Arvostus on säilynyt läpi vuosien ja lehden asema suomalaisilla lehti-markkinoilla on edelleen vahva, koska se on pystynyt uudistumaan ajan vaatimalla tavalla. Tästä syystä Kauneus ja Terveys -lehden kehitys on varsin hyvä tarkastelun kohde, kun tavoitteena on oppia tunnistamaan hyvän lehtikannen erityispiirteet.
Kannen rakenteen analyysissa paljastuivat muun muassa paperin laadun muutokset, printtien kehittyminen ja näin myös parempi laatuinen painotuote. Kanteen sisällytetään huomattavasti enemmän informaatiota ja elementtejä rohkeammalla otteella kuin aiemmin. Opinnäytetyön myötä tekijän teoreettinen ymmärrys aikakauslehden kannen rakentumiseen laajeni huomattavasti ja on varmasti avuksi myös muille aiheesta kiinnostuneille.