Lapsen toisen kielen oppiminen, kielen kehityksen tukeminen ja kasvatuskumppanuus
Saari, Minna (2016)
Saari, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046181
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa tietoa Kids’ Valley päiväkodin henkilökunnalle ja perheille kasvatuskumppanuuden muotojen kehittämiseksi. Ensisijaisena tutkimuskysymyksenä tarkasteltiin: Mikä lasten arjessa päiväkodin ulkopuolella tukee englannin kielen oppimista? Tutkimuskysymys muotoiltiin päiväkodin henkilökunnan toiveen perusteella. Lisäksi tarkasteltiin erityisesti vanhempien näkökulmasta: Millaisin keinoin kasvattajat voivat auttaa vanhempia tukemaan lasten englannin kehitystä?
Teoreettisen viitekehyksen muodostivat kasvatuskumppanuuden, kaksikielisyyden sekä kielen oppimisen ja opettamisen kokonaisuudet. Näiden käsitteiden sisällä keskityttiin tutkimuksen kannalta niiden olennaisempiin puoliin. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla 15 vanhempaa käyttäen teemahaastattelua. Laaja aineisto litteroitiin lähes sanatarkasti jättämällä pois vain joitakin täytesanoja. Analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Lisäksi analyysissä on piirteitä fenomenologisesta lähestymistavasta.
Opinnäytetyön tuloksena oli listaus erilaisista englannin taitoa kehittävistä asioista, joita lapset tekevät päiväkodin ulkopuolella. Lisäksi tuloksissa keskityttiin vanhempien näkemyksiin mielekkäistä tavoista, joilla kasvattajat voivat avustaa kotona tehtävää kielen oppimisen tukemista. Tuloksissa esiteltiin myös opinnäytetyöprosessin aikana esiin nousseista asioita, jotka on syytä ottaa huomion, kun kehitetään kotona tehtävän englannin oppimisen tukemisen muotoja. Tulokset antavat päiväkodin henkilökunnalle tietoa lasten arjesta työn kehittämisen perustaksi. Vanhemmat saavat tuloksista ideoita, miten tukea lapsen kielen oppimista kotona.
Teoreettisen viitekehyksen muodostivat kasvatuskumppanuuden, kaksikielisyyden sekä kielen oppimisen ja opettamisen kokonaisuudet. Näiden käsitteiden sisällä keskityttiin tutkimuksen kannalta niiden olennaisempiin puoliin. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla 15 vanhempaa käyttäen teemahaastattelua. Laaja aineisto litteroitiin lähes sanatarkasti jättämällä pois vain joitakin täytesanoja. Analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Lisäksi analyysissä on piirteitä fenomenologisesta lähestymistavasta.
Opinnäytetyön tuloksena oli listaus erilaisista englannin taitoa kehittävistä asioista, joita lapset tekevät päiväkodin ulkopuolella. Lisäksi tuloksissa keskityttiin vanhempien näkemyksiin mielekkäistä tavoista, joilla kasvattajat voivat avustaa kotona tehtävää kielen oppimisen tukemista. Tuloksissa esiteltiin myös opinnäytetyöprosessin aikana esiin nousseista asioita, jotka on syytä ottaa huomion, kun kehitetään kotona tehtävän englannin oppimisen tukemisen muotoja. Tulokset antavat päiväkodin henkilökunnalle tietoa lasten arjesta työn kehittämisen perustaksi. Vanhemmat saavat tuloksista ideoita, miten tukea lapsen kielen oppimista kotona.