Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuvakommunikaation mahdollisuudet työvälineenä perheiden sopeutumisvalmennuskursseilla

Virtanen, Iida; Rajaniemi, Susanna (2016)

 
Avaa tiedosto
Rajaniemi_Susanna_Virtanen_Iida.pdf (938.3Kt)
Lataukset: 


Virtanen, Iida
Rajaniemi, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046254
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistutkimuksena. Prosessin aikana kehitettiin kuvakommunikaatio-työvälineitä asiakastyön tueksi kuntoutuspalveluja tarjoavalle keskukselle. Kehittämistyön kohderyhmänä olivat sopeutumisvalmennuskurssien työntekijät, jotka työskentelevät lastenohjaustilanteissa. Tehtävänä oli kehittää yhteistyössä työntekijöiden kanssa käytännöllisiä ja toimivia työvälineitä, jotka tukisivat asiakkaana olevaa lasta (0-8v.) päiväohjelman jäsentämisessä ja tilan hahmottamisessa kurssien aikana. Tavoitteena oli kuvakommunikoinnilla edistää kommunikoinnin esteettömyyttä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu kommunikointiin ja sen esteettömyyteen. Teoriaosiossa määritellään esteetöntä kommunikointia, kommunikoinnin häiriöitä, puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia (AAC) sekä kuvastrukturointia. Kehittämisympäristöön liittyviä avainkäsitteitä olivat kuntoutus, yhteisöllinen kuntoutus ja sopeutumisvalmennus.

Työvälineiden kehittäminen oli prosessimaista nojautuen tapaamisiin työntekijöiden kanssa. Prosessin tuotoksena syntyivät työvälineet, jotka nimettiin päiväohjelmatauluksi, huoneentauluiksi ja kuvakansioiksi ja niissä käytettiin kuvamateriaalina PCS-kuvia ja valokuvia. Työvälineiden ja niiden kehitystä ohjanneiden tapaamisten arviointi koostui työntekijöiltä työn eri vaiheissa kerätystä palautteesta ja työpäiväkirjasta. Työvälineitä luonnehdittiin kyselylomakkeissa hyviksi, toimiviksi ja tarpeellisiksi apuvälineiksi kommunikaatiossa ja kuvat koettiin lapsen päivää selkeyttäviksi. Tapaamisiin oltiin myös tyytyväisiä, sillä niiden koettiin olleen hyödyksi kehittämistyössä, motivoineen kuvien käyttöön sekä poistaneen epävarmuutta. Aiheeseen perehtyminen osoitti että, kuvakommunikaation ja esteettömään kommunikointiin tulisi kiinnittää niin varhaiskasvatuksessa kuin laajemmin koko sosiaalialan kentällä entistä enemmän huomiota. Perehdytystä puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikaatioon tulisi lisätä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste