Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kokemuksia taidelähtöisestä ja osallistavasta musikaaliprojektista päiväkodissa

Kestilä, Sini (2016)

 
Avaa tiedosto
Kestila_Sini.pdf (714.0Kt)
Lataukset: 


Kestilä, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605076490
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Ilmaisupäiväkoti Illusiassa toimintakautena 2013–2014 toteutettua Pessi ja Illusia –musikaaliprojektia. Opinnäytetyö kuvaa projektiin osallistuneiden päiväkodin työntekijöiden, lasten ja heidän vanhempiensa kokemuksia projektista itsestään sekä tutkii projektissa toteutuneita osallisuuden aspekteja. Työn teoreettinen viitekehys perustuu lähteisiin, joissa on tutkittu lapsen suhdetta ja oikeutta taiteeseen sekä taiteelliseen ilmaisuun, taidetta osana varhaiskasvatusta sekä osallisuuden käsitettä erityisesti lapseen liittyen.

Opinnäytetyö on laadullinen ja sen empiirinen osuus koostuu valikoitujen projektiin osallistuneiden teemahaastatteluista. Tuloksista käy ilmi, että projekti näkyi vahvasti päiväkodin arjessa ja oli kaikkien haastateltujen mielestä positiivinen kokemus, vaikka samalla vaati myös työntekijöiltä paljon. Kritiikkiä annettiin puutteelliseksi koetusta tiedottamisesta sekä epätasaisena pidetystä työnjaosta.

Projekti tarjosi lapsille paljon taidekasvatuksellisia elementtejä ja lasten osallisuuden taso projektin toteutuksessa oli korkea. Myös vanhemmat kokivat vahvaa osallisuutta ja olivat sitoutuneita projektiin. Työntekijöiden osallisuuden kokemus ja syvyys tuntuivat puolestaan korreloivan suoraan siihen, miten haastava rooli haastatellulla oli prosessin toteutuksessa. Projektilla ei ollut merkittäviä pysyviä vaikutuksia yksilöiden välisiin suhteisiin tai ryhmäytymiseen. Opinnäytetyö voi toimia innoittajana varhaiskasvattajille ja päiväkodeille, jotka suunnittelevat taidekasvatuksellisia, perheitä osallistavia projekteja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste