Koira-avusteinen työskentely sosiaalialalla
Aaltonen, Elina (2016)
Aaltonen, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106858
Tiivistelmä
Eläinavusteiset menetelmät ovat yleistymässä Suomessa, ja ne voivat tarjota uudenlaisen työskentelymenetelmän sosiaalialalle. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa koira-avusteisesta työskentelystä. Opinnäytetyö selvittää, miksi ja miten koiraa käytetään sosiaalialalla. Koira-avusteisuutta kuvataan työssä käytännön esimerkkien kautta. Tavoitteena on antaa sosiaalialalla työskenteleville ajankohtaista tietoa työskentelyn hyödyistä ja lisätä tietoisuutta koiran käytön mahdollisuuksista sosiaalialan työssä. Vaikka eläinavusteisia menetelmiä voidaan käyttää kaikenikäisten ihmisten tukena, opinnäytetyön painopisteenä ovat lapset ja nuoret.
Eläinavusteisesta työskentelystä on saatu uutta tietoa lähivuosina ja aihetta käsittelevää kirjallisuutta on jo olemassa. Opinnäytetyön teoriatieto koira-avusteisuudesta pohjautuu alan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin, ja toiminnan kuvausta varten haastateltiin sosiaalipedagogista koiratoimintaa tuottavia henkilöitä ja koiraa omassa työssään käyttäviä sosiaalialan ammattilaisia. Haastattelut toteutettiin avoimena haastatteluna. Koira-avusteista työskentelyä tuottaville henkilöille tehtyjen haastattelujen avulla opinnäytetyöhön saatiin käytännön esimerkkejä kuvaamaan koira-avusteisia menetelmiä koulussa, nuorisotyössä ja lastensuojelussa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Suomen Hoivakoira t:mi, joka järjestää sosiaalipedagogisen koiratoiminnan kursseja sekä tuottaa sosiaalipedagogista koiratoimintaa. Opinnäytetyön avulla tilaaja saa näkyvyyttä ja tunnettuutta koira-avusteisille menetelmille. Toiminnallinen osuus toteutettiin lastensuojelun yksityisessä ryhmäkodissa, joka toimi opinnäytetyön toisena tilaajana. Ryhmäkoti saa opinnäytetyöstä tietoa koira-avusteisuudesta.
Opinnäytetyössä esitellään sosiaalipedagogisen koiratoiminnan kokeilu lastensuojelussa. Kokeilu antoi omakohtaista kokemusta koira-avusteisten menetelmien käytöstä ja syvensi aiheen ymmärrystä. Kokeilussa tavattiin ryhmäkotiin sijoitettua nuorta kuusi kertaa koiran kanssa. Näillä tapaamisilla toteutettiin haastatteluista ja kirjallisuudesta esiin nousseita menetelmiä. Menetelmien vaikuttavuutta nuoreen ei arvioitu.
Eläinavusteisesta työskentelystä on saatu uutta tietoa lähivuosina ja aihetta käsittelevää kirjallisuutta on jo olemassa. Opinnäytetyön teoriatieto koira-avusteisuudesta pohjautuu alan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin, ja toiminnan kuvausta varten haastateltiin sosiaalipedagogista koiratoimintaa tuottavia henkilöitä ja koiraa omassa työssään käyttäviä sosiaalialan ammattilaisia. Haastattelut toteutettiin avoimena haastatteluna. Koira-avusteista työskentelyä tuottaville henkilöille tehtyjen haastattelujen avulla opinnäytetyöhön saatiin käytännön esimerkkejä kuvaamaan koira-avusteisia menetelmiä koulussa, nuorisotyössä ja lastensuojelussa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Suomen Hoivakoira t:mi, joka järjestää sosiaalipedagogisen koiratoiminnan kursseja sekä tuottaa sosiaalipedagogista koiratoimintaa. Opinnäytetyön avulla tilaaja saa näkyvyyttä ja tunnettuutta koira-avusteisille menetelmille. Toiminnallinen osuus toteutettiin lastensuojelun yksityisessä ryhmäkodissa, joka toimi opinnäytetyön toisena tilaajana. Ryhmäkoti saa opinnäytetyöstä tietoa koira-avusteisuudesta.
Opinnäytetyössä esitellään sosiaalipedagogisen koiratoiminnan kokeilu lastensuojelussa. Kokeilu antoi omakohtaista kokemusta koira-avusteisten menetelmien käytöstä ja syvensi aiheen ymmärrystä. Kokeilussa tavattiin ryhmäkotiin sijoitettua nuorta kuusi kertaa koiran kanssa. Näillä tapaamisilla toteutettiin haastatteluista ja kirjallisuudesta esiin nousseita menetelmiä. Menetelmien vaikuttavuutta nuoreen ei arvioitu.