Facebook-markkinoinnin hyödyntäminen Ravintolassa X
Granroth, Cecilia (2016)
Granroth, Cecilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106926
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella sekä toteuttaa espoolaiselle perhe ravintolalle kaksi Facebook-mainoskampanjaa. Mainoskampanjoiden tavoitteena oli lisätä ravintolan Facebook-sivuille enemmän tykkääjiä sekä sitä kautta tunnettavuutta ja asiakaskuntaa.
Opinnäytetyö alkaa työn rajauksen ja tavoitteiden kertomisella. Tämän jälkeen tulee kohdeyrityksen esittely sekä ravintola-alan katsaus, missä käsitellään ravintola-alaa sekä sen markkinointia. Teoria osuudessa käsitellään yleistietoa digitaalisesta markkinoinnista ja siitä, mitä se on. Tämän jälkeen keskitytään enemmän Facebook-markkinointiin ja siihen miten se käytännössä toteutetaan. Työn lopussa suunnitellaan sekä toteutetaan ravintolan kaksi Facebook-mainoskampanjaa, jonka jälkeen raportoidaan tuloksista. Raportin lopussa on kehitysehdotukseni ravintolan Facebook-markkinoinnille sekä johtopäätökset.
Ravintolan toimitusjohtajan keskustelussa selvisi, että ravintola on hyödyntänyt hyvin vähän markkinointi mahdollisuuksia. Minkäänlaista maksullista Facebook-markkinointia ei ollut kokeiltu ja ravintolan omat Facebook sivutkin olivat melko passiiviset. Maksullinen Facebook-mainos näkyy kohderyhmään sopiville käyttäjille sekä omille seuraajille. Mitä suuremman budjetin mainokselle asettaa, sen suuremmalle yleisölle myös mainos näkyy.
Sovimme ravintolan toimitusjohtajan kanssa, että teemme yhdessä kaksi Facebook-mainoskampanjaa. Ensimmäinen mainoskampanja oli kestoltaan lyhempi ja kesti vain kaksi päi-vää. Toinen mainoskampanja oli kestoltaan kymmenen päivää. Molemmat mainoskampanjat sisälsivät kuvallisia mainoksia, jotka toimivat linkkinä ravintolan Facebook-sivuille. Tarkoituksena oli saada lisää tykkääjiä ravintolan Facebook-sivuille. Kuvien lisäksi mainoksissa oli lyhyt mainosteksti, joka kuvasi sen mitä mainostettiin. Mainoskampanja suunniteltiin sekä toteutettiin yhdessä ravintolan toimitusjohtajan kanssa. Ensimmäinen mainos kohdennettiin 16-45 vuotiaille ja toinen mainoskampanja kohdennettiin 20-45 vuotiaille miehille sekä naisille. Alue oli rajattu ravintolan lähiseudulta 5 km joka suuntaan sellaisille ihmisille, jolla oli ravintolaan liittyviä kiinnostuksen kohteita. Molempien mainoskampanjoiden päiväbudjetti oli 20 euroa päivässä, eli lyhemmän mainoskampanjan hinta oli yhteensä 40 euroa ja toisen pidemmän oli yhteensä 200 euroa.
Mainoskampanjoiden avulla ravintola sai Facebook-sivuilleen 198 uutta tykkääjää. Mainoskampanjoiden tulokset olivat positiivisia verrattuna kampanjan hintaan ja kestoon. Kehitysehdotukseni on, että ravintola jatkaa kohdennettuja Facebook-markkinointia, vaikka hieman pienemmällä budjetilla, jotta tykkääjiä saataisiin lisää. Myöhemmin ravintola voi miettiä myös muita sosiaalisen median kanavia heidän markkinointiinsa.
Opinnäytetyö alkaa työn rajauksen ja tavoitteiden kertomisella. Tämän jälkeen tulee kohdeyrityksen esittely sekä ravintola-alan katsaus, missä käsitellään ravintola-alaa sekä sen markkinointia. Teoria osuudessa käsitellään yleistietoa digitaalisesta markkinoinnista ja siitä, mitä se on. Tämän jälkeen keskitytään enemmän Facebook-markkinointiin ja siihen miten se käytännössä toteutetaan. Työn lopussa suunnitellaan sekä toteutetaan ravintolan kaksi Facebook-mainoskampanjaa, jonka jälkeen raportoidaan tuloksista. Raportin lopussa on kehitysehdotukseni ravintolan Facebook-markkinoinnille sekä johtopäätökset.
Ravintolan toimitusjohtajan keskustelussa selvisi, että ravintola on hyödyntänyt hyvin vähän markkinointi mahdollisuuksia. Minkäänlaista maksullista Facebook-markkinointia ei ollut kokeiltu ja ravintolan omat Facebook sivutkin olivat melko passiiviset. Maksullinen Facebook-mainos näkyy kohderyhmään sopiville käyttäjille sekä omille seuraajille. Mitä suuremman budjetin mainokselle asettaa, sen suuremmalle yleisölle myös mainos näkyy.
Sovimme ravintolan toimitusjohtajan kanssa, että teemme yhdessä kaksi Facebook-mainoskampanjaa. Ensimmäinen mainoskampanja oli kestoltaan lyhempi ja kesti vain kaksi päi-vää. Toinen mainoskampanja oli kestoltaan kymmenen päivää. Molemmat mainoskampanjat sisälsivät kuvallisia mainoksia, jotka toimivat linkkinä ravintolan Facebook-sivuille. Tarkoituksena oli saada lisää tykkääjiä ravintolan Facebook-sivuille. Kuvien lisäksi mainoksissa oli lyhyt mainosteksti, joka kuvasi sen mitä mainostettiin. Mainoskampanja suunniteltiin sekä toteutettiin yhdessä ravintolan toimitusjohtajan kanssa. Ensimmäinen mainos kohdennettiin 16-45 vuotiaille ja toinen mainoskampanja kohdennettiin 20-45 vuotiaille miehille sekä naisille. Alue oli rajattu ravintolan lähiseudulta 5 km joka suuntaan sellaisille ihmisille, jolla oli ravintolaan liittyviä kiinnostuksen kohteita. Molempien mainoskampanjoiden päiväbudjetti oli 20 euroa päivässä, eli lyhemmän mainoskampanjan hinta oli yhteensä 40 euroa ja toisen pidemmän oli yhteensä 200 euroa.
Mainoskampanjoiden avulla ravintola sai Facebook-sivuilleen 198 uutta tykkääjää. Mainoskampanjoiden tulokset olivat positiivisia verrattuna kampanjan hintaan ja kestoon. Kehitysehdotukseni on, että ravintola jatkaa kohdennettuja Facebook-markkinointia, vaikka hieman pienemmällä budjetilla, jotta tykkääjiä saataisiin lisää. Myöhemmin ravintola voi miettiä myös muita sosiaalisen median kanavia heidän markkinointiinsa.