Kouvolan kaupungin Tekniikka- ja ympäristötoimen tilaaja-tuottajamalli
Horppu, Jari (2010)
Horppu, Jari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155637
Tiivistelmä
Työni aiheena on Kouvolan kaupungin tekniikka- ja ympäristötoimen tilaaja-tuottajamalli. Aiheen työhöni sain nykyisestä työpaikastani Kouvolan kaupungilta. Kuntaliitoksen yhteydessä Kouvolassa päätettiin ottaa käyttöön sopimusohjaukseen perustuva tilaaja-tuottajamallinen organisaatio kaikilla toimialoilla. Lopputyöni aihe on itselleni ja työnantajalleni sopiva, koska uuden sopimusohjaukseen perustuvan tilaaja-tuottajamallin käyttöönoton tutkiminen, tulosten ja tilaaja-tuottajamallin analysointi päätelmineen on mallin kehittämisen kannalta hyödyllistä.
Tilaaja-tuottajamallin tutkimusta varten tehtiin kaksi tutkimusta, jotka olivat tek-niikka- ja ympäristötoimialan henkilöstölle satunnaisotantana tekemäni kysely sekä asiakastyytyväisyyskysely, jonka teki konsulttiyhtiö FCG Efeko Oy. Kysely tehtiin myös satunnaisotantana uuden Kouvolan asukkaille, kaikkiaan1500 talouteen. Kyselyssä mitattiin kuntalaisten asiakastyytyväisyyttä yhdyskuntatekniikan palveluihin. Lisäksi olen haastatellut useiden kaupunkien viranhaltijoita heidän käsityksistään tilaaja-tuottajamallista.
Lopputyön tekemiseen keräsin tietoa kymmenistä eri lähteistä sekä laadin ky-symykset omaan tutkimuskyselyyni. Konsultin kyselyistä keräsin Kouvolaa koskevan aineiston ja analysoin sen tuloksia. Lisäksi olen käyttänyt työssäni tekemääni tilaaja-tuottajamalliin liittyvää materiaalia. Työni puolesta olen tutustunut useiden eri kaupunkien tilaaja-tuottajamalleihin, jotka ovat toteuttaneet tilaaja-tuottajamallin omalla tavallaan. Kouvolan lisäksi, olen esitellyt Jyväskylän tilaaja-tuottajamallia tarkemmin työssäni.
Oman kyselyni vertailu virasto-organisaation ja tilaaja-tuottajamallin välillä osoitti sitä hämmennystä, jota näin suuri muutos aiheuttaa niin henkilöstön kuin kuntalaistenkin keskuudessa. Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella voidaan kuitenkin todeta, että olemme onnistuneet uuden Kouvolan yhdyskuntatekniikan palvelujen tuottamisessa varsin hyvin, joillakin osa-alueilla jopa paremmin kuin ennen kuntaliitosta. Tutkittava aikaväli on kuitenkin vielä liian lyhyt oikean osuvan arvion tekemiseen kuntaliitoksen ja tilaaja-tuottajamallin onnistumisen osalta. Toiminnan tehostumisen ja henkilöstön vähenemisen vaikutukset niin talouteen kuin toimintaankin alkavat täysimääräisesti näkyä vasta tulevina vuosina.
Tilaaja-tuottajamallin tutkimusta varten tehtiin kaksi tutkimusta, jotka olivat tek-niikka- ja ympäristötoimialan henkilöstölle satunnaisotantana tekemäni kysely sekä asiakastyytyväisyyskysely, jonka teki konsulttiyhtiö FCG Efeko Oy. Kysely tehtiin myös satunnaisotantana uuden Kouvolan asukkaille, kaikkiaan1500 talouteen. Kyselyssä mitattiin kuntalaisten asiakastyytyväisyyttä yhdyskuntatekniikan palveluihin. Lisäksi olen haastatellut useiden kaupunkien viranhaltijoita heidän käsityksistään tilaaja-tuottajamallista.
Lopputyön tekemiseen keräsin tietoa kymmenistä eri lähteistä sekä laadin ky-symykset omaan tutkimuskyselyyni. Konsultin kyselyistä keräsin Kouvolaa koskevan aineiston ja analysoin sen tuloksia. Lisäksi olen käyttänyt työssäni tekemääni tilaaja-tuottajamalliin liittyvää materiaalia. Työni puolesta olen tutustunut useiden eri kaupunkien tilaaja-tuottajamalleihin, jotka ovat toteuttaneet tilaaja-tuottajamallin omalla tavallaan. Kouvolan lisäksi, olen esitellyt Jyväskylän tilaaja-tuottajamallia tarkemmin työssäni.
Oman kyselyni vertailu virasto-organisaation ja tilaaja-tuottajamallin välillä osoitti sitä hämmennystä, jota näin suuri muutos aiheuttaa niin henkilöstön kuin kuntalaistenkin keskuudessa. Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella voidaan kuitenkin todeta, että olemme onnistuneet uuden Kouvolan yhdyskuntatekniikan palvelujen tuottamisessa varsin hyvin, joillakin osa-alueilla jopa paremmin kuin ennen kuntaliitosta. Tutkittava aikaväli on kuitenkin vielä liian lyhyt oikean osuvan arvion tekemiseen kuntaliitoksen ja tilaaja-tuottajamallin onnistumisen osalta. Toiminnan tehostumisen ja henkilöstön vähenemisen vaikutukset niin talouteen kuin toimintaankin alkavat täysimääräisesti näkyä vasta tulevina vuosina.