Satunnaisasiakkaan brändimielikuva : case: Yritys X
Ryynänen, Reetta (2016)
Ryynänen, Reetta
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117069
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändimielikuvia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia millaisia mielikuvia case-yrityksen satunnaisasiakkaat liittävät yrityksen brändiin. Lisäksi oli tarkoitus selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat brändimielikuvan muodostumiseen ja miten case-yritys voi kehittää brändikuvaansa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritykselle X.
Opinnäytetyön teoreettinen osa on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä luvussa käsitellään brändin määritelmää, tehtäviä, brändimielikuvia sekä brändin merkitystä yritykselle ja kuluttajalle. Toinen luku sisältää brändin luomisen vaiheet. Empiriaosuudessa tutkittiin yritys X:n brändiin liitettäviä mielikuvia, mitkä tekijät vaikuttivat case-yrityksen brändimielikuvaan sekä kerättiin kehitysehdotuksia case-yrityksen brändiä varten. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla.
Tutkimustulosten perusteella case-yrityksen brändiin liitettiin pääosin positiivisia ja vahvoja mielikuvia. Yrityksen tuotteisiin ja palveluun oltiin tyytyväisiä. Brändinä case-yritys ei kuitenkaan herättänyt vahvoja tunteita kuluttajissa. Keskeisimmät epäkohdat olivat brändin heikko näkyvyys, tapahtumien ja kampanjoiden puute sekä asiakkuuden vähäinen tukeminen.
Tulosten pohjalta muodostettiin johtopäätöksiä siitä, millainen kuluttajien brändimielikuva case-yrityksestä on ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Lisäksi muodostettiin kehitysehdotuksia, joilla case-yritys voi parantaa brändiään kuluttajien tarpeiden ja odotusten mukaiseksi. Keskeisimmät kehitysehdotukset liittyivät mainonnan kasvattamiseen, tapahtumien lisäämiseen ja kanta-asiakkuuden tukemiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen osa on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä luvussa käsitellään brändin määritelmää, tehtäviä, brändimielikuvia sekä brändin merkitystä yritykselle ja kuluttajalle. Toinen luku sisältää brändin luomisen vaiheet. Empiriaosuudessa tutkittiin yritys X:n brändiin liitettäviä mielikuvia, mitkä tekijät vaikuttivat case-yrityksen brändimielikuvaan sekä kerättiin kehitysehdotuksia case-yrityksen brändiä varten. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla.
Tutkimustulosten perusteella case-yrityksen brändiin liitettiin pääosin positiivisia ja vahvoja mielikuvia. Yrityksen tuotteisiin ja palveluun oltiin tyytyväisiä. Brändinä case-yritys ei kuitenkaan herättänyt vahvoja tunteita kuluttajissa. Keskeisimmät epäkohdat olivat brändin heikko näkyvyys, tapahtumien ja kampanjoiden puute sekä asiakkuuden vähäinen tukeminen.
Tulosten pohjalta muodostettiin johtopäätöksiä siitä, millainen kuluttajien brändimielikuva case-yrityksestä on ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Lisäksi muodostettiin kehitysehdotuksia, joilla case-yritys voi parantaa brändiään kuluttajien tarpeiden ja odotusten mukaiseksi. Keskeisimmät kehitysehdotukset liittyivät mainonnan kasvattamiseen, tapahtumien lisäämiseen ja kanta-asiakkuuden tukemiseen.