Näytä suppeat kuvailutiedot

Lisätty todellisuus : Reality Check -peli

Lastikka, Leo (2016)

dc.contributor.authorLastikka, Leo-
dc.date.accessioned2016-05-11T11:41:15Z
dc.date.available2016-05-11T11:41:15Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201605117170-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/109234
dc.description.abstractOpinnäytetyössä käsitellään lisättyä todellisuutta ja sitä hyödyntävän sovelluksen kehittämistä Unity3D-pelimoottorilla Vuforia-kirjaston avulla. Tarkoituksena oli kehittää Lahden kaupunginkirjastolle lisättyä todellisuutta hyödyntävä sovellus, jonka avulla koululaisryhmien kirjastovierailuista saataisiin mielenkiintoisempia. Teknisestä näkökulmasta sovelluksen haasteena oli tehdä siitä sellainen, että sen sisältöä voisi ylläpitää ja muokata verkkopalvelimella sijaitsevasta hallintapaneelista. Lahden kaupunginkirjastolla on käynnissä hanke, jonka tarkoituksena on tutkia ja testata lisätyn todellisuuden käyttämistä kirjaston palveluissa sekä tuoda sitä yleisön tietoisuuteen. Hanke on tarkoitettu kaikkien Päijät-Hämeen kirjastojen eli LASTU-kirjastojen käyttöön. Tarkoituksena on kehittää sovelluksia, jotka toimivat Android- ja iOS-laitteilla sekä tarjota niitä ilmaiseksi asiakkaille. Hankkeeseen kuuluu myös kirjaston oman henkilöstön koulutus lisätyn todellisuuden kanssa toimimiseen. Opinnäytetyössä käsitellään myös lisätyn todellisuuden historiaa ja nykyhetken sovelluksia. Lisätyn todellisuuden mahdollistavaa teknologiaa on ollut olemassa jo suhteellisen pitkään, mutta etenkin viime aikoina, tekniikan kehityksen myötä, sovellusten määrä on lisääntynyt paljon. Entistä suurempi sovellusten määrä kannustaa myös uusia kehittäjiä tutustumaan lisättyyn todellisuuteen, ja sen tulevaisuus näyttääkin lupaavalta. Projektiryhmässä oli Lahden ammattikorkeakoulusta kolme ohjelmoijaa ja kuusi graafikkoa sekä kirjaston työntekijöitä. Ohjelmoijat olivat vastuussa sovelluksen ja hallintapaneelin suunnittelusta sekä toteutuksesta. Graafikot suunnittelivat sovelluksen käyttöliittymän ja sisällön. Kirjaston edustajat tarjosivat tätä projektia varten hankkimansa materiaalit sovellukseen kuuluvia tarinoita varten. Projektista saatiin tehtyä testauskelpoinen pilottiversio, mutta kehitystyö jatkuu.fi
dc.description.abstractThis thesis deals with augmented reality and the implementation of an application that uses the Unity3D game engine and the Vuforia library. The purpose of the work was to create an augmented reality application for the Lahti City Library to make schoolchildren’s visits more interesting. From a technical viewpoint the challenge was to create an application that could be maintained and modified by a management console on a web server. Lahti City Library is working on a project with the purpose of studying and testing the usage of augmented reality in library services and bringing it to the awareness of the public. The project is meant to be used by all of the Lahti region libraries. The goal is to create applications that work on Android and iOS devices and provide them to the clients for free. The project also aims to train the personnel of the libraries to work with augmented reality. This thesis also studies the history and modern applications of augmented reality. The technology that makes augmented reality possible has existed for relatively long time but especially recently, because of the advancement in technology, the number of these applications has increased greatly. The increasing number of these applications also encourages new developers to study augmented reality and its future seems promising. The project group consisted of three programmers and six graphic designers from Lahti University of Applied Sciences and some personnel from the Lahti City Library. The programmers were responsible for the design and implementation of the application as well as the management console. Graphic designers were responsible for the user interface and the content of the application. The contacts in the library offered material that they had gathered for the stories in the application. The project resulted in a testable pilot version but the development continues.en
dc.language.isofin-
dc.publisherLahden ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleLisätty todellisuus : Reality Check -pelifi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/326-
dc.organizationLahden ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationLahden ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordlisätty todellisuus-
dc.subject.keywordVuforia-
dc.subject.keywordUnity3D-
dc.subject.specializationOhjelmistotekniikka-
dc.subject.degreeprogramfi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology|-
dc.subject.disciplineTietotekniikan koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot