Prosessissa : toimintatutkimus elämyspedagogiikkaa hyödyntävän kurssitoiminnan toimijalähtöisestä valmistelusta liikunta- alan yrityksessä
Moisio, Mirva (2010)
Moisio, Mirva
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003165703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003165703
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen tarkoituksena oli tukea liikunta- alan yritystä, Liikuntapalvelut Visio Oy:tä, uuden tuotteen valmistelutyössä. Uudella tuotteella tarkoitetaan lapsille ja nuorille suunnattua kurssitoimintaa, jossa on elä-myspedagoginen ohjausote. Tutkimus toteutettiin toimijalähtöisesti yrityksen sisäi-senä prosessina. Opinnäytetyön tekijä ohjasi yritystä tässä prosessissa.
Tarkoituksena oli selventää yrityksen tavoitteita elämyspedagogisen kurssitoimin-nan toteutuksesta sekä tuottaa hyödyllistä tietoa nykyisten käytäntöjen kehittämi-seksi ja prosessin aikana mahdollisesti ilmenevien ongelmien ratkaisemiseksi. Tut-kimuksessa sovellettiin toimintatutkimuksen menetelmää.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat oppiva organisaatio – ajatte-lu sekä elämyspedagogiikka. Empiirinen osa käsittää kenttätyövaiheen, jonka ai-kana yritys perehdytettiin elämyspedagogiikan metodisiin periaatteisiin teoriassa. Elämyspedagogiikan periaatteiden soveltuvuutta tälle yritykselle testattiin käytän-nössä lapsille ja nuorille suunnatun leiritoiminnan yhteydessä. Tutkimushavainnot on kerätty kenttäpäiväkirjan muodossa. Havaintojen kautta kuvataan yrityksen oppimisprosessia sekä tavoitteiden uudelleenmäärittymistä.
Elämyspedagogiikan vaikuttavuus perustuu toiminnan kautta saatuun kokemuk-seen ja kokemuksen kautta saavutetun ymmärryksen siirtämistä jokapäiväiseen elämään eli kokemuksen reflektointiin. Metodiikkaan tutustuminen ja sen käytän-nön testaaminen tarkensivat yrityksen tavoitetta tulevan kurssitoiminnan toteutuk-sesta. Nykyiset resurssit huomioiden kokemusten reflektointiin liittyvä ohjaus koettiin yrityksessä erityisen haasteellisena. Yleisesti ottaen elämyspedagogisen ohjausideologian ei nähty soveltuvan yrityksen tämän hetkiseen toimintaan. Par-haana ratkaisuna kurssitoiminnan toteutukseen nähtiin sen sijaan virkistävät ja elämykselliset leirit.
Tarkoituksena oli selventää yrityksen tavoitteita elämyspedagogisen kurssitoimin-nan toteutuksesta sekä tuottaa hyödyllistä tietoa nykyisten käytäntöjen kehittämi-seksi ja prosessin aikana mahdollisesti ilmenevien ongelmien ratkaisemiseksi. Tut-kimuksessa sovellettiin toimintatutkimuksen menetelmää.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat oppiva organisaatio – ajatte-lu sekä elämyspedagogiikka. Empiirinen osa käsittää kenttätyövaiheen, jonka ai-kana yritys perehdytettiin elämyspedagogiikan metodisiin periaatteisiin teoriassa. Elämyspedagogiikan periaatteiden soveltuvuutta tälle yritykselle testattiin käytän-nössä lapsille ja nuorille suunnatun leiritoiminnan yhteydessä. Tutkimushavainnot on kerätty kenttäpäiväkirjan muodossa. Havaintojen kautta kuvataan yrityksen oppimisprosessia sekä tavoitteiden uudelleenmäärittymistä.
Elämyspedagogiikan vaikuttavuus perustuu toiminnan kautta saatuun kokemuk-seen ja kokemuksen kautta saavutetun ymmärryksen siirtämistä jokapäiväiseen elämään eli kokemuksen reflektointiin. Metodiikkaan tutustuminen ja sen käytän-nön testaaminen tarkensivat yrityksen tavoitetta tulevan kurssitoiminnan toteutuk-sesta. Nykyiset resurssit huomioiden kokemusten reflektointiin liittyvä ohjaus koettiin yrityksessä erityisen haasteellisena. Yleisesti ottaen elämyspedagogisen ohjausideologian ei nähty soveltuvan yrityksen tämän hetkiseen toimintaan. Par-haana ratkaisuna kurssitoiminnan toteutukseen nähtiin sen sijaan virkistävät ja elämykselliset leirit.