Kirjanpitäjän ja asiakkaan välisen viestinnän edistäminen : case: Tilitoimisto Suppula Oy
Raiski, Jaana (2016)
Raiski, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117246
Tiivistelmä
Taloushallintoliiton mukaan 90 prosenttia pienistä kirjanpitovelvollisista on ulkoistanut taloushallintonsa tilitoimistoille, keskisuurista yrityksistä noin puolet. Ulkoistamista on helpottanut taloushallinnon sähköistyminen, jonka edelläkävijämaa Suomi oli 2000-luvun alussa.
Tämän opinnäytetyön aiheena on pienten ja keskisuurten yritysasiakkaiden ja kirjanpitäjän välisen kommunikaation parantaminen. Työn tarkoituksena on selvittää tilitoimiston henkilöstön ja asiakkaan välillä ilmeneviä epäselvyyksiä ja ongelmia. Tutkimustulosten perusteella kirjoitetaan tilitoimiston uuden asiakkaan opas.
Teoriaosuus rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään sähköistä taloushallintoa. Aihetta lähestytään avaamalla keskeisiä käsitteitä, kertomalla sähköisen taloushallinnon antamia mahdollisuuksia ja sen asettamia haasteita sekä kerrotaan yritysten käyttämistä pilvipalveluista taloushallinto-ohjelmien näkökulmasta. Toisessa osassa perehdytään tilitoimiston yleisiin toimintaperiaatteisiin, neljään kirjanpidon osaprosessiin sekä taloushallintopalveluiden ulkoistamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena case-tutkimuksena. Kohdeyritys on Tilitoimisto Suppula Oy. Tapaustutkimuksen luonteen mukaisesti opinnäytetyömateriaali on kerätty useilla menetelmillä, joita olivat teemahaastattelut, oma havainnointi sekä kirjallisuuden ja internetlähteiden käyttö.
Jo tutkimuksen alkuvaiheessa ilmeni, että mitään laajaa ongelmakirjoa ei kirjanpitäjän ja asiakkaiden välillä ole. Työn edetessä haastatteluissa nousi esille uusia tarpeita ja epäselvyyksiä, joihin oppaan haluttiin tuovan selvyyttä. Ohjekirjalla halutaan varmistaa, että asiakkaat ymmärtävät, mitä taloushallintopalveluiden tuottaminen heiltä edellyttää ja miten he itse voivat halutessaan osallistua siihen.
Tämän opinnäytetyön aiheena on pienten ja keskisuurten yritysasiakkaiden ja kirjanpitäjän välisen kommunikaation parantaminen. Työn tarkoituksena on selvittää tilitoimiston henkilöstön ja asiakkaan välillä ilmeneviä epäselvyyksiä ja ongelmia. Tutkimustulosten perusteella kirjoitetaan tilitoimiston uuden asiakkaan opas.
Teoriaosuus rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään sähköistä taloushallintoa. Aihetta lähestytään avaamalla keskeisiä käsitteitä, kertomalla sähköisen taloushallinnon antamia mahdollisuuksia ja sen asettamia haasteita sekä kerrotaan yritysten käyttämistä pilvipalveluista taloushallinto-ohjelmien näkökulmasta. Toisessa osassa perehdytään tilitoimiston yleisiin toimintaperiaatteisiin, neljään kirjanpidon osaprosessiin sekä taloushallintopalveluiden ulkoistamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena case-tutkimuksena. Kohdeyritys on Tilitoimisto Suppula Oy. Tapaustutkimuksen luonteen mukaisesti opinnäytetyömateriaali on kerätty useilla menetelmillä, joita olivat teemahaastattelut, oma havainnointi sekä kirjallisuuden ja internetlähteiden käyttö.
Jo tutkimuksen alkuvaiheessa ilmeni, että mitään laajaa ongelmakirjoa ei kirjanpitäjän ja asiakkaiden välillä ole. Työn edetessä haastatteluissa nousi esille uusia tarpeita ja epäselvyyksiä, joihin oppaan haluttiin tuovan selvyyttä. Ohjekirjalla halutaan varmistaa, että asiakkaat ymmärtävät, mitä taloushallintopalveluiden tuottaminen heiltä edellyttää ja miten he itse voivat halutessaan osallistua siihen.