Italian toimitusprosessin kehittäminen : case: L-Fashion Group Oy
Määttä, Tarja (2016)
Määttä, Tarja
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117284
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Italian toimitusprosessia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Italian toimitusprosessin nykytila ja ongelmat sekä antaa kehitysehdotuksia ilmeneviin ongelmiin. Toimeksiantajana oli kansainvälinen vaatevalmistaja L-Fashion Group Oy.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineiston hankintana käytettiin teemahaastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Haastattelut tehtiin viidelle henkilölle, jotka työskentelivät Italian toimitusprosessissa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kuljetuspalveluiden hankintaa ja asiakaslähtöistä toimitusprosessia. Kuljetuspalveluiden hankinnan teoriaosuudessa perehdyttiin hankintaprosessiin, palvelun arvoon ja laatuun hankkimisessa, kuljetuspalveluiden etsimiseen ja valintaan, kuljetussopimuksen tekemiseen sekä kuljetuspalveluiden arviointiin. Asiakaslähtöisessä toimitusprosessissa keskityttiin yhteistyöhön ja tiedonkulkuun sidosryhmien välillä sekä tehokkuuden mittareihin. Opinnäytetyön empiriaosuudessa esitellään toimeksiantaja, tutkimuksen toteutus, Italian toimitusprosessin nykytila sekä ongelmat.
Tutkimuksen ongelmiin löydettiin kehittämisehdotukset, jotka liittyivät tiedonkulkuun, yhteistyöhön sekä kuljetuspalveluihin. Tuloksista selvisi että Italian toimitusprosessissa tarvitaan kuljetusliikkeille ohjeistusta ja säännöllistä mittaamista. Lisäksi tiedonkulkua ja yhteistyötä voidaan parantaa sidosryhmien välillä. Tämä tehostaisi Italian toimitusprosessia sekä lisäisi asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineiston hankintana käytettiin teemahaastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Haastattelut tehtiin viidelle henkilölle, jotka työskentelivät Italian toimitusprosessissa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kuljetuspalveluiden hankintaa ja asiakaslähtöistä toimitusprosessia. Kuljetuspalveluiden hankinnan teoriaosuudessa perehdyttiin hankintaprosessiin, palvelun arvoon ja laatuun hankkimisessa, kuljetuspalveluiden etsimiseen ja valintaan, kuljetussopimuksen tekemiseen sekä kuljetuspalveluiden arviointiin. Asiakaslähtöisessä toimitusprosessissa keskityttiin yhteistyöhön ja tiedonkulkuun sidosryhmien välillä sekä tehokkuuden mittareihin. Opinnäytetyön empiriaosuudessa esitellään toimeksiantaja, tutkimuksen toteutus, Italian toimitusprosessin nykytila sekä ongelmat.
Tutkimuksen ongelmiin löydettiin kehittämisehdotukset, jotka liittyivät tiedonkulkuun, yhteistyöhön sekä kuljetuspalveluihin. Tuloksista selvisi että Italian toimitusprosessissa tarvitaan kuljetusliikkeille ohjeistusta ja säännöllistä mittaamista. Lisäksi tiedonkulkua ja yhteistyötä voidaan parantaa sidosryhmien välillä. Tämä tehostaisi Italian toimitusprosessia sekä lisäisi asiakastyytyväisyyttä.
