Carean hoitotyön arvojen näkyminen sosiaalipalvelujen vastuualueen viestinnässä
Vanhala-Taimisto, Anu (2016)
Vanhala-Taimisto, Anu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127465
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Carean sosiaalipalvelujen vastuualueen (myöhemmin sospa) viestintää. Tutkimuksen keskeisenä kysymyksenä oli selvittää henkilöstön kokemuksia viestinnästä ja erityisesti siitä, miten hoitotyön arvot (vastuullisuus, inhimillisyys, palveluhenkisyys, eli vip-arvot) näkyvät viestinnässä. Tutkimuksen tarkoitus oli toimia nykytilaselvityksenä kehittämistyön pohjaksi.
Tutkimus toteutettiin strukturoituna sähköisenä kyselytutkimuksena joulukuussa 2014, kohderyhmä oli sosiaalipalvelujen koko henkilöstö. Kysymykset oli johdettu Carean kirjatuista hoitotyön arvoista, eli vip-arvoista, sekä Vastuunkantajat-hanketta hyödyntäen. Pääosin kyselytutkimuksen tulokset esitetään frekvenssijakaumina, osa vastauksista esitetään vastaajien lukumäärän mukaan. Kyselyn avoimet vastaukset esitetään teemojen mukaan.
Vastaajien mukaan vip-arvoista parhaiten koetaan toteutuneen palveluhenkisyydestä se, miten vastaajat voivat esittää omissa työyhteisöissään kehittämisideoita. Heikoimmin koettiin toteutuneen vastuullisuudesta kohta, jossa arvioitiin sospan johdon tietoisuutta henkilöstön työssään kohtaamista haasteista. Carean hoitotyön arvoista tärkeimmät asiat olivat riittävä tiedon jakaminen, avoin vuorovaikutus, toisen työn arvostaminen, oikea-aikainen viestintä sekä sospan johdon tietoisuus työntekijöiden kohtaamista haasteista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että ne asiat, joita vastaajat pitivät tärkeimpinä, toteutuivat kokemuksen mukaan heikoimmin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että viestinnässä pitää jatkossa erityisesti huomioida ja kehittää riittävää tiedon jakamista, avoimempaa vuorovaikutusta sekä sitä, että sospan johto olisi paremmin tietoinen henkilöstön työssä kohtaamista haasteista.
Tutkimus toteutettiin strukturoituna sähköisenä kyselytutkimuksena joulukuussa 2014, kohderyhmä oli sosiaalipalvelujen koko henkilöstö. Kysymykset oli johdettu Carean kirjatuista hoitotyön arvoista, eli vip-arvoista, sekä Vastuunkantajat-hanketta hyödyntäen. Pääosin kyselytutkimuksen tulokset esitetään frekvenssijakaumina, osa vastauksista esitetään vastaajien lukumäärän mukaan. Kyselyn avoimet vastaukset esitetään teemojen mukaan.
Vastaajien mukaan vip-arvoista parhaiten koetaan toteutuneen palveluhenkisyydestä se, miten vastaajat voivat esittää omissa työyhteisöissään kehittämisideoita. Heikoimmin koettiin toteutuneen vastuullisuudesta kohta, jossa arvioitiin sospan johdon tietoisuutta henkilöstön työssään kohtaamista haasteista. Carean hoitotyön arvoista tärkeimmät asiat olivat riittävä tiedon jakaminen, avoin vuorovaikutus, toisen työn arvostaminen, oikea-aikainen viestintä sekä sospan johdon tietoisuus työntekijöiden kohtaamista haasteista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että ne asiat, joita vastaajat pitivät tärkeimpinä, toteutuivat kokemuksen mukaan heikoimmin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että viestinnässä pitää jatkossa erityisesti huomioida ja kehittää riittävää tiedon jakamista, avoimempaa vuorovaikutusta sekä sitä, että sospan johto olisi paremmin tietoinen henkilöstön työssä kohtaamista haasteista.