Liikuntakeskusten kuluttajasopimukset, Case: Imatran kylpylä Fitness
Piironen, Meri (2016)
Piironen, Meri
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127547
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli laatia työn toimeksiantajan Imatran kylpylä Fitnessin ja yrityksen liikuntapalveluiden asiakkaiden välille päivitetyt klubijäsensopimukset ja niihin selkeät sopimusehdot. Laaditut ehdot käydään työssä läpi, ja ne avataan lukijalle mahdollisimman selkeästi.
Tutkimus käsittelee sopimusoikeuden perusteita ja yleisiä periaatteita, liittyen liikunta-alaan. Sopijaosapuolten vastuut, velvollisuudet ja oikeudet pyritään avaamaan lukijalle. Lisäksi tutkitaan liikunta-alalla tällä hetkellä vallitsevaa sopimuskäytäntöä yleisesti, sekä niihin liittyviä ongelmia sopimusoikeuden periaatteiden näkökulmasta.
Työ sai alkunsa toimeksiannon lisäksi aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Vuonna 2014 Kilpailu- ja kuluttajavirasto vastaanotti yhteensä 615 yhteydenottoa liittyen liikuntakeskusten kuluttajasopimuksiin ja niiden sopimusehtoihin. Aihe oli tuolloin kahdenkymmenen yleisimmän asian joukossa.
Yhteydenottojen joukossa oli sopimuksiin liittyvien epäselvyyksien ja erimielisyyksien lisäksi kuluttajia harhaanjohtavaan markkinointiin liittyviä tapauksia. Edelleen kuluneena vuonna julkisuutta ovat saaneet lukuisat erimielisyydet ja riitatilanteet, liittyen liikuntakeskusten epäselviin ja tulkinnanvaraisiin kuluttajasopimuksiin ehtoineen.
Tutkimuksen lähteinä käytettiin lainsäädännön ohella sopimusoikeutta käsittelevää kirjallisuutta, internetjulkaisuja- ja ohjeistuksia, aiheeseen liittyviä uutisartikkeleita sekä aiempia tutkimuksia aiheeseen liittyen.
Tutkimus käsittelee sopimusoikeuden perusteita ja yleisiä periaatteita, liittyen liikunta-alaan. Sopijaosapuolten vastuut, velvollisuudet ja oikeudet pyritään avaamaan lukijalle. Lisäksi tutkitaan liikunta-alalla tällä hetkellä vallitsevaa sopimuskäytäntöä yleisesti, sekä niihin liittyviä ongelmia sopimusoikeuden periaatteiden näkökulmasta.
Työ sai alkunsa toimeksiannon lisäksi aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Vuonna 2014 Kilpailu- ja kuluttajavirasto vastaanotti yhteensä 615 yhteydenottoa liittyen liikuntakeskusten kuluttajasopimuksiin ja niiden sopimusehtoihin. Aihe oli tuolloin kahdenkymmenen yleisimmän asian joukossa.
Yhteydenottojen joukossa oli sopimuksiin liittyvien epäselvyyksien ja erimielisyyksien lisäksi kuluttajia harhaanjohtavaan markkinointiin liittyviä tapauksia. Edelleen kuluneena vuonna julkisuutta ovat saaneet lukuisat erimielisyydet ja riitatilanteet, liittyen liikuntakeskusten epäselviin ja tulkinnanvaraisiin kuluttajasopimuksiin ehtoineen.
Tutkimuksen lähteinä käytettiin lainsäädännön ohella sopimusoikeutta käsittelevää kirjallisuutta, internetjulkaisuja- ja ohjeistuksia, aiheeseen liittyviä uutisartikkeleita sekä aiempia tutkimuksia aiheeseen liittyen.